Methodological guidelines for the structuring and dosing of the content from the detrimination of invariers of knowledge

Authors

  • Graciela Nápoles-Quiñones Universidad de Oriente
  • Juan Enrique García-la Rosa Universidad de Oriente

Keywords:

mathematical training, knowledge system, teaching - learning, knowledge invariants, student

Abstract

As it is known, mathematical training is the basis and essential part of the engineer's training, one of its essential objectives being the students' learning of a system of knowledge that is structured and organized in a logical and systemic way, reflected in the typology of classes that are dosed in a system of classes or in a subject of a subject, which favors raising the level of protagonist of students in the search, discovery, construction and management of knowledge.

References

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica, Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.

Delgado, J. R. (1999): La enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Dos elementos fundamentales para lograr su eficacia: la estructuración sistémica del contenido de estudio y el desarrollo de las habilidades generales matemáticas. Tesis doctoral.

Díaz, J. (2015): Estrategias para la enseñanza de la materia. Revista Iberoamericana de Educación, n. º 56/4 – 15/11/11.

Escalona, M. (2015): El perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Su concreción en las carreras de ingeniería en la Universidad de Holguín. Revista Iberoamericana de Educación, n.º 56/4 – 15/11/11.

Jiménez, M. H. (2009): Análisis Matemático en R. UCP Enrique José Varona. La Habana, Cuba.

Kudriávtsev, V. A., Demidóvich, B. P. (1989): Breve curso de Matemáticas Superiores. Editorial MIR, Moscú.

Mazón, A. (2014): Estrategia didáctica ¿Cómo contribuir a la formación de los alumnos de primer año de las carreras de Ciencias Técnicas? Universidad de Pinar del Río, Cuba Departamento de Matemática.

Regalado García, E. (2008) Las invariantes del conocimiento y la habilidad. Importancia en la educación médica y atención primaria. Revista Habanera de Ciencias Médicas, vol. 7, núm. 3, julio-septiembre, UCMH.

Ruiz, A. (2000). El desafío de las matemáticas. Heredia, Costa Rica: Editorial de la Universidad Nacional.

Stewart, J. (2011): “Cálculo con trascendentes tempranas”. Parte II. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

Published

2018-06-13

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.