The interpretations of the phenomenon of Cuban emigration by the national cinematography of fiction (1959-2014)
Keywords:
emigration, cinematography of fiction, migrant reality, phenomenon of Cuban emigration.Abstract
The present investigation titled The interpretations of the phenomenon of the Cuban emigration by the national cinematography of fiction (1959-2014) has like objective the accomplishment of a characterological study on the interpretations of the phenomenon of the Cuban emigration by the national cinematography of fiction (1959- 2014). For this, it was necessary to resort to historical factors to determine the main definitions around the terms of migration, its characterization in the case of Cuba, as well as the main aspects that distinguish the phenomenon under study. From here, the interpretations of the phenomenon of Cuban emigration by the national fiction cinematography in three periods were analyzed, starting from its relation with our migratory reality, through some of the main films that address it and the differences or similarities that they possess each other.
References
Aja Díaz, A (2000). La emigración cubana hacia Estados Unidos a la luz de su política inmigratoria. Centro de Estudios de la Migración Internacional (CEMI). Recuperado de http://www.cubavsbloqueo.cu/Default.aspx?tabid=2204.
Basulto García, M. [s.a.]. La cinematografía migratoria cubana hasta 1990. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos66/cine-migratorio-cubano/cine migratorio-cubano.shtml
Díaz, D. (2001). La mirada de Ovidio. El tema de la emigración en el cine cubano de los 90. Revista Temas, 27, 37-52.
Diego, E. A. (1985). Elogio de Lejanía. Revista Revolución y Cultura, 8, 70-78.
García Borrero, J. A. (2001). Guía crítica de cine cubano de ficción. La Habana: Editorial Arte y Literatura.
Márquez Ravelo, B. (1985). Lejanía: algunos prefieren callarse. Revista El Caimán Barbudo, 12 (213), 18-19.
Metas, M. C. (1985). 24 horas para cuatro dramas (entrevista a Verónica Lynn y Jorge Trinchet). Revista Muchacha, 5(12), 46-47.
Plascencia Hernández, A. I. (1985). A favor del riesgo (entrevista a Jesús Díaz). Revista Bohemia, 77 (20), 28-29.
_______ [s.a.]. Sobre Video de familia. Recuperado de http:/www.cubacine.cult.cu/ficcion/muescoment.php?CM=002501.
Pollo, R. (1990). Mujeres transparentes. Granma, 18, 3.
Riba, M. L. [s.a.]. Crónica sobre una revelación anunciada. Recuperado de http://www.cubacine.cult.cu/ficcion/muescoment.php?CM=000903.
Río, J. (1996). Vidas paralelas jamás se encuentran. Juventud Rebelde, 9.
_______ [s.a.]. La casa vieja remozada en el cine cubano. Recuperado de http://www.lajiribilla.co.cu.
_______ y M. D. (2010). Los cien caminos del cine cubano. Ciudad de La Habana: Ediciones ICAIC.
Sánchez, J. C. (1990). Mujer aparente. Revista Cine Cubano, 131, 19-23.
Valper, E (1990). Mujer transparente. Revista Bohemia, 36, 80.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0