Competence for communicating scientific results from a vision of sharing
Keywords:
communication, public communication, communicative competence, communicative approach.Abstract
The purpose of this article is to base a theory-based communicological approach as expressive exchange process / participation to define the competence in communicating scientific results for university teaching and their academic-research performance. From a literature review, the conceptual theoretical treatment of communication and communicative competence in the educational professional sphere is evaluated with an asymmetric approach to the process. Finally, a theoretical concept of competence for the communication of scientific results is presented as a theoretical result.
References
Aguirre, D. (2005). Competencias comunicativas del personal de enfermería. (Tesis doctoral inédita). Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.
Alonso, M. M. y Saladrigas, H. (2000). Para investigar en comunicación social. La Habana: Editorial Pablo de la Torriente.
Alonso, M. M. y Saladrigas, H. (2006). Teoría de la comunicación: Una introducción a su estudio. La Habana: Editorial Pablo de la Torriente.
Barbero, J. M. (2004). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación, (32). Recuperado de http://www.campus-oei.org/revista/rie32a01.htmin
Colectivo de autores (2001). Psicología para educadores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Concepción, J. A. (2010). ¿Cómo estimular el desarrollo de la competencia comunicativa en idioma inglés? Revista Edumecentro, 2(3), 41-48. Recuperado de http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol2%283%29/orijosealejan.html
De la Paz, E. (2012). El desarrollo de la competencia sociocultural en Lengua Inglesa del docente en formación inicial de Lenguas Extranjeras (Tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara, Cuba.
Del Castillo, O. y Rodríguez, J. L. (2015). Desarrollo de la competencia comunicativa profesional en idioma inglés en estudiantes de la carrera de Medicina. Revista IPLAC, (5), pp. 103-111. Recuperado de http://www.revista.iplac.rimed.cu /index.php?option=com_content&view=article&id=2701:desarrollo-de-la-competencia-comunicativa-profesional-en-idioma-ingles-en-estudiantes-de-la-carrera-de-medicina-13-pag-103-111-pdf
Fernández, A. M.; Alvarez, M. I.; Reinoso, C. y Durán, A. (2001). Comunicación educativa. Centro de Estudios Educacionales (CEE) de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique J. Varona, La Habana, Cuba.
Forgas, J. (2003). Modelo para la formación profesional en la educación técnica y profesional, sobre la base de competencias profesionales en la rama mecánica. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico Frank País, Santiago de Cuba, Cuba. Recuperado de http://www.cubaeduca.cu/medias/pdf/5232.pdf
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa
González, V. (2006). La formación de competencias profesionales en la Universidad. Revista XXI Educación, 8. Universidad de Huelva, España.
Hassán, S. y Hassán, A. (2009). Alternativas para el desarrollo de competencias comunicativas. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos, Matanzas, Cuba. Recuperado de http://monografias.umcc.cu/monos09.htm
Montero, L. A. (2012). Visión de la ciencia y la tecnología: Problemas actuales. Revista Temas, 69. La Habana, Cuba.
Naranjo, C. A. (2005). Las Competencias Comunicativas: de la puesta en escena a la puesta en esencia [Documento de trabajo para los cursos Teoría de la Comunicación, y Competencias Comunicativas]. Corporación Universitaria Rémington, Medellín, Colombia.
Ojalvo, V. (1995). La educación como proceso de interacción y comunicación. Curso Internacional [material impreso]. CEPES, Universidad de La Habana, La Habana, Cuba.
Ortiz, E.(1997): ¿Cómo desarrollar la competencia comunicativa del maestro? Colección Congreso Pedagogía 97, Palacio de las Convenciones, La Habana.
Parra, R. (2010). La competencia comunicativa profesional pedagógica: una aproximación a su definición. Recuperado de: http://www.llibreriapedagogica.com/butlletins/butlleti18/la_competencia_comunicativa_prof8.htm
Pichón, E.(1987). El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Roméu, A. (1994). Comunicación y enseñanza de la lengua. En Revista Educación, (83). La Habana.
Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educción.
Ruíz, A. y Roque, Y. (2015). Superación Profesional para la competencia en comunicación de resultados científicos y en pos del desarrollo local. Revista Argentina de Educación Superior-RAES, (10), 86-107. Universidad Nacional Tres de Febrero. Buenos Aires. Argentina. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes10_art5.pdf
Russell, J.M. (2007). La comunicación científi¬ca a comienzos del siglo XXI. Recuperado de http://www.campus-oei.org/salactsi/russell.pdf g
Sales, L. M. (2004). Programa y libros de español para contribuir a la competencia comunicativa de los estudiantes de la carrera de Pedagogía Especial (Tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana.
Serrano, M. M. (1992). La interacción comunicativa entre los seres vivos. En J. García (comp.), Teoría de la comunicación, epistemología y análisis de la referencia, (pp. 37-52). La Habana: Edit. Pablo de la Torriente.
Valera, O. (2005). La información científica en la investigación educativa [CD-ROM]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). La Habana
Valle, A.D. (2012). Algunas ideas sobre el concepto de resultado en la investigación pedagógica. Revista Ciencias Pedagógicas (3ra. Época), (2), ISSN 1607– 5888 Recuperado de http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/attachments/article/107/Algunas%20ideas%20sobre%20el%20concepto.pdf
Vidal, J R (1999): Representación social y recepción. Un estudio en tres comunidades habaneras. (Tesis doctoral inédita). Universidad de la Laguna, España.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0