The Micro as Active Policy: Proposals to Transversalize the Gender Perspective at the UNC
Keywords:
Feminist perspective- Inclusion- Equity- Gender- Education- University.Abstract
This work aims to contribute to the search for and promotion of gender equity in the field of university education, specifically at the National University of Cordoba. Based on SDG 4 and SDG 5, the aim is to reformulate the syllabus of the subject Sociology of Law, which belongs to the fourth year of the Law Degree at the Faculty of Law, based on a qualitative methodology of documentary analysis. In terms of the minimum content that the subject should provide, we dare to reflect on the possibilities and limits of what a mainstreaming of the gender perspective that enables a dialogue with classical sociology would imply; proposing elements and strategies that we understand to be central to the redesign of this programme in terms of gender equity.
References
Agostini, A., & Schiavi, N. (2017). Observatorio de DDDHH de la UNC. Córdoba: UNC.
Beltrán Pedreira, E. (1994). Público y privado: (sobre feministas y liberales: argumentos en un debate acerca de los límites de lo político). Doxa, 15-16, 389-405.
Birgin, H. (2000). El Derecho en el Género y el Género en el Derecho. Buenos Aires: Biblós.
Eskola, J. C. M. (2016). La crítica feminista al derecho: De la lucha por la igualdad al cuestionamiento de la identidad como ideal normativo. Revista Iuris, 1(15).
Facio, A. (1999). Género y Derecho. Santiago: LOM Ediciones.
Fajardo, R. Z. Y. (2011). El horizonte del constitucionalismo pluralista: del multiculturalismo a la descolonización. En C. R. Garavito (coord.), El Derecho en América Latina: un mapa para el pensamento jurídico del siglo XXI (pp. 139-159). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Federici, S. (2010). Calibán y la Bruja. Madrid: Traficante de Sueños.
Flores, V. (2018). Los cuerpos que (no) imaginamos. Lengua, poder y educación. Recuperado de: http://escritoshereticos.blogspot.com/2018/06/los-cuerpos-que-no-imaginamos-lengua.html.
Kennedy, D. (2000) La educación legal como preparación para la jerarquía. En C. Courtis (comp), Desde otra mirada, (pp. 117-147). Buenos Aires: EUDEBA
Martinetti, M. L. (2013). El discurso jurídico sobre el caso Romina Tejerina: una mirada en clave de género. Revista Punto Género, (3), 221-241.
Morey, P., & Rainero, L. (1998). Paradigmas de género: un panorama de las polémicas actuales. Córdoba: CISCSA.
Rodigou Nocetti, M., Blanes, P.; Burijovich, J. y Dominguez, A. (2011). Trabajar en la Universidad: (Des) Igualdades de género por transformar. Córdoba: UNC.
Peñas de Fagó, M. A. (2015). Estereotipos de género: la perpetuación del poder sexista en los tribunales argentinos. Rev. Estud. Fem.. vol.23, n.1, 35-51.
Pérez Orozco, A. (2007). Cadenas globales de cuidado. Santo Domingo: UN-INSTRAW
Plan de Estudios de la Carrera de Abogacía, año 2000. Facultad de Derecho. UNC, Argentina.
Programa de la asignatura Sociología Jurídica, Facultad de Derecho. UNC. Argentina.
Sánchez Busso, M. (2009) Género y sistema penal. XXVII Congreso de la Asociación Latina de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología.
Segato, R. (2014) Entrevista La Lengua Subalterna, o: Con quién hablan los otros? Recuperado en: http://www.youtube.com/watch?v=SdYN0yx5Q2Y)
Vassallo, J. (2017) Ellas no salieron en las fotos. Alfilo. UNC. Recuperado en: https://ffyh.unc.edu.ar/alfilo/ellas-no-salieron-en-la-foto/
Vaggione, J. M. (2012). Introducción. En J. Morán Faundes, C. Sgro Ruata y J. Vaggione (edits.). Sexualidades, (des)igualdades y derechos. Reflexiones en torno a los derechos sexuales y reproductivos (pp. 9-18). Córdoba: Ed. Ciencia, derecho y sociedad, UNC.
Viveros Vigoya, M. (2019). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate feminista, 52, 1-17.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0