Psychic shock due to confinement of Covid-19 in children attending preschool in Oaxaca, Mexico

Authors

  • Ricardo García-Jiménez Universidad Tecnológica de la Mixteca, México
  • Marcela Jeaneth Arango-Hernández Jardín de Niños “Alegría” de Ocotlán, México

Keywords:

Pandemic, psycho-emotional

Abstract

Confinement by COVID-19 affected the lives of thousands of infants who attend preschool education, upsetting their psychological and emotional balance. The study analyzes the effects of prolonged isolation in minors who presented changes in their learning behaviors. The study assumes a descriptive cross-sectional method, where the heads of families, with children between 3 and 5 years old who attended the preschool level of education in an Oaxacan community, answered questionnaires about the changes they observed in their children since the beginning of the pandemic. The theory of effects by prolonged confinement supported by statistical estimators was used. The results indicated that the observed alterations were manifested in the appearance of overflowing emotions, behavioral problems and hyperactivity. It is highlighted that, as the confinement progressed, the psychological and emotional difficulties that affected the infants increased.

References

Alwang, J., Siegel,P.B. y Jorgensen, S. (2001). Vulnerability: a view from different disciplines. Social Protection Discussion Paper, nº 0115. Washington D.C.: Banco Mundial https://documents1.worldbank.org/curated/en/636921468765021121/pdf/multi0page.pdf

Ballesteros, B. (2001). Conductas parentales prevalentes en familias de estratos 1 y 2 de Bogotá. Suma psicológica, 8(1), 95-142.

Balluer Ka Lasa N, Gómez Benito J, Hidago Montesinos MD, Gorostiaga Manterola A, Espada Sánchez JP, Padilla García JL, et al. (2020). Las consecuencias psicológicas de la COVID-19 y el confinamiento. Universidad del País Vasco. https://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/docs/Consecuencias_psicologicas_COVID-19.pdf

Bayes, R., Comellas, B., Lorente, S., y Viladrich, M.C. (1998). Información, miedo y discriminación en la pandemia por VIH/SIDA. Psicothema, 10(1), 127-134.

Berasategi Sancho, N. (Coord.), Idoiaga Mondragon, N., Dosil Santamaría, M., Picaza Gorrochategui, M., y Ozamiz Etxebarria, N. (2020). Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. Servicio de publicaciones de la Universidad del País Vasco. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/USP00202291.pdf

Bisquerra, R. y Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Revista de Educación siglo XXI, 10, 61-82, http://www.uned.es/educacionXX1/pdfs/10-03.pdf

Fuentes, Cruz, Y. S. (2014). El manejo de la inteligencia emocional como factor determinante para lograr un alto nivel de desarrollo social en los niños [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México] http://132.248.9.195/ptd2014/marzo/0711480/0711480.pdf

Frías-Navarro, D. (2021). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. España. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf

Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x

INEGI, (2021). Censo de Población y Vivienda 2020. Tabulados del Cuestionario Básico. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/default.html#Tabulados

INEGI, (23 de 04 de 2021). Encuesta para la Medición del Impacto de Covid-19 en la Educación (ECOVID-ED). https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf

Lissak, G. (2018). Adverse physiological and psychological effects of screen time on children and adolescents: Literature review and case study. Environmental Research, 164, 149-157. https://doi.org/10.1016/j.envres.2018.01.015

Livingstone, S., & Franklin, K. (2018). Families with young children and ‘screen time’. Journal of Health Visiting, 6(9), 434-439. https://doi.org/10.12968/johv.2018.6.9.434

McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified treatment. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Organización Mundial de la Salud. (2019). Para crecer sanos, los niños tienen que pasar menos tiempo sentados y jugar más. Organización Mundial de La Salud. https://www.who.int/es/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-uphealthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

UNESCO, (21 de 03 de 2021). Interrupción y respuesta educativa. https://es.unesco.org/covid19/educationeresponse

Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., y Espada, J. P. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Preprint doi, 10.31234/osf.io/5bpfz

Rodríguez-Hernández, P. J., Betancort, M., Ramírez-Santana, G. M., García, R., Sanz-Alvarez, E. J., y De las Cuevas-Castresana, C. (2014). Puntos de corte de la versión española del Cuestionario de Cualidades y Dificultades (SDQ). Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 31(3), 23-29.

Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., y Santed, M. A. (1998). Frecuencia e intensidad de los miedos en los niños: Datos normativos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3(1), 15-25.

Sandín, B., Valiente, R. M., García-Escalera, J., y Chorot, P. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1), 1-22. https://doi.org/10.5944/rppc.27569

Solovieva, Yu. (2019). Las aportaciones de la teoría de la actividad para la enseñanza. Educando para educar. 37(1), 13-25.

Solovieva, Yu. y Quintanar, L. (2017). Métodos de enseñanza y el desarrollo del niño: ¿juntos o aparte? Psicopedagogía histórico-cultural. Ensino em Revista. Uberlandia, MG. 24 (2): 553-566.

Sun, L., Sun, Z., Wu, L., Zhu, Z., Zhang, F., Shang, Z., Jia, Y., Gu, J., Zhou, Y., Wang, Y., Lui, N., y Liu, W. (2020). Prevalence and risk factors of accurate posttraumatic stress symptoms during the COVID-19 outbreak in Wuham, China. https://doi.org/10.1101/2020.03.06.20032425

Tiwari, G. K., Singh, A. K, Parihar, P., Pandey, R., Sharma, D. N., y Rai, P. K. (2020). Understanding the perceived health outcomes of children during COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.22541/au.158958012.27449923

UNESCO, (2021). Cien Millones más de niños sin las competencias mínimas de lectura debido a la COVID-19.https://es.unesco.org/news/cien-millones-mas-ninos-competencias-minimas-lectura-debido-covid-19-unesco-reune-ministros

UNICEF, (2020). A How to keep your child safe online while stuck at home during the COVID-19 outbreak. UNICEF. (n.d.). Retrieved May 11, 2020, https://www.unicef.org/coronavirus/keep-your-child-safe-onlineat-home-covid-19

Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945–947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X

Valiente, C., Vázquez, C., Peinado, V., Contreras, A., Trucharte, A., Bental, R., y Martínez, A. (2020). Síntomas de ansiedad, depresión y estrés postraumático ante el COVID-19: Prevalencia y predictores. UCM. https://www.ucm.es/inventap/file/vida-covid19-informe-ejecutivomalestar3520 -final-1?ver

Vygotsky, L. S. (1981). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.

Published

2022-01-03

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.