Integration of technological tools in teaching by university professors during the COVID-19 contingency
Keywords:
Pandemic, University professors, Educational technology, Virtual environments, Higher educationAbstract
This qualitative approach study aimed to describe the experience of the professors of the Technological Institute of Sonora, a public university in the State of Sonora, Mexico, about the integration of technological tools in their teaching practice, during the health contingency. Eleven professors participated through a purposeful sampling for convenience of the bachelor degree in Education. Three categories emerged: a) accelerated transition to the virtual environment, characterized by being confusing, uncertain, complicated, experiencing training and adaptation processes in their homes; b) adaptation to the use of tools that they experienced was experienced in a different way; c) appropriation of technology, characterized by significant changes in attitude. It is concluded that, although the knowledge that was had before the pandemic indicated that the incorporation of technology in educational processes should be gradual and systematic, this was not presented as it is.
References
Adriano, J. (2020). La brecha digital en la educación ante el COVID-19. https://www.educacionfutura.org/la-brecha-digital-en-la-educacion-ante-el-covid-19/
Agudelo, M., Chomali, E., Suniaga, J., Nuñez, G., Jordán, V., Rojas, F., Negrete, P., Bravo, J., Bertolini, P., Katz, R., Callorda, F. y Jung, J. (2020). Las oportunidades de la digitalización en américa latina frente al covid-19. Corporación Andina de Fomento. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45360/4/OportDigitalizaCovid-19_es.pdf
Álvarez, G. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa fundamentos y metodología. Ciudad de México: Paidós.
Balcázar, N., González, A., Gurrola, P. y Moysen, C. (2006). Investigación cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de México. México.
Bribiesca, L. y Merino, G. (2008). Teorías, modelos y paradigmas en la investigación científica. Comunicaciones libres. Revista Ciencia, 59(2),79-88. ttps://www.amc.edu.mx/revistaciencia/images/revista/59_2/PDF/11-5-80-88.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry research design. Choosing among five approaches (4th ed.). Thousand Oaks, California: Sage.
Creswell, J. W., y Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry research design. Choosing among five approaches (4th ed.). Thousand Oaks, California: Sage.
Cueva, G. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Conrado, 16(74), 341-348.
Fundación Gabriel Piedrahita Uribe, FPGU. (2008). Un modelo para integrar las TIC al currículo escolar docentes otras áreas. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/Tema17
García, A., Fernández, M., y Duarte, J. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38(50), 26-39.
García, M., Martínez, C., Martín, N. y Sánchez, L. (s/f). La entrevista. https://n9.cl/jurby
Gómez, T. (2016). Integración de las herramientas tecnológicas en los procesos de enseñanza- aprendizaje y de formación integral de los ingenieros [Tesis de doctoral]. Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia.
González, V., Chávez, A., Arriaga, N. and Iriarte, S. (2015). Aplicación y Apropiación de las TIC por los profesores de la Universidad Autónoma de Nayarit en su práctica docente. https://www.researchgate.net/publication/303662081_Aplicacion_y_Apropiacion_de_las_TIC_por_los_profesores_de_la_Universidad_Autonoma_de_Nayarit_en_su_practica_docente
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población de estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227-232.
Perrenoud, P. (2010). Diez nuevas competencias para enseñar. Editorial Graó.
Remolina, C. (2014). La integración educativa de las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 44(1), 71-91.
Ricoy, L. C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Revista do Centro de Educação. 31(1), 11-22.
Rizo, M. (2020). El rol del docente y del estudiante en la educación virtual. Revista Multi-ensayos. 12(6), 28-37. DOI https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Sánchez, J. (2002). Integración curricular de las TICs: Conceptos e ideas. Santiago: Universidad de Chile. http://maaz.ihmc.us/rid=1L0GPBFN4-KCXT8C-12Q3/Integraci%C3%B3n%20de%20las%20TICS.pdf
Sánchez, D. E. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista Electrónica Educare, 12(Extraordinario), 155-162.
Sandoval, C. (1996). La formulación y el diseño de los procesos de investigación social cualitativos. Instituto Colombiano para el Fomento a la Educación Superior. https://www.ugr.es/~erivera/PaginaDocencia/Posgrado/Documentos/DisenoInvestigacion.pdf
Zentero, A. y Mortera, G. (2011). Integración y apropiación de las TIC en los profesores y los alumnos de educación media superior. Apertura, 1(3). https://www.redalyc.org/pdf/688/68822701014.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jordan Alonso Gutiérrez-Salomón, Reyna Isabel Pizá-Gutiérrez, Claudia Selene Tapia-Ruelas, Armando Lozano-Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0