Proposal to improve scientific investigative work in students of Food Sciences
Keywords:
knowledge management, scientific research work, investigative competenceAbstract
The objective of the research was to develop a proposal to improve the scientific research work in the students of the Food Sciences career. A cross-sectional descriptive research was carried out in the period from November 2020 to February 2021 at the Ignacio Agramonte Loynaz University of Camagüey. Of the empirical methods, the analysis of documents, the interview with teachers and a guide for the review of thesis of culmination of studies were used. It is concluded that a proposal is elaborated with activities to be carried out by the professor and the students for the development of the investigative competence at the career level, which will allow the preparation, independently, of the research and dissemination protocols of the results, which bases the student body to carry out tasks of search, selection, information analysis and knowledge management.
References
Batista, N. (2017). Desarrollo de la competencia de emprendimiento; una necesidad en la formación integral del estudiante. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1).
Cabrejos, A. & Montenegro, J. (2017). Nivel de competencias investigativas de los docentes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Señor de Sipán Chiclayo 2016 [tesis de Licenciatura, Universidad Señor de Sipán Chiclayo]. Repositorio Institucionalhttp://repositorio.uss.edu.pe/handle/uss/3050
Campos, C. (2018). Búsqueda de información en enfermería. Fuentes y recursos Search for information in nursing. Sources and resources. Enfermería Intensiva, 29(3), 138–142. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2018.04.003
García, Z. & Aznar, I. (2018). The Development of Research Competencies, an
Alternative to Train Childhood Educators as Teacher-Researchers. Revista Electrónica Educare, 23(1), 297–318. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.15
Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. (McGRAW-HILL (ed.)
Morales, L. (2016). La formación de competencias investigativas en estudiantes de ingeniería en el Perú [tesis de Doctorado, Universidad Señor de Sipán Chiclayo]. Repositorio Institucional. http://repositorio.uss.edu.pe/handle/uss/2402
Percastre, B. (2017). Habilidades Informativas en los docentes del Colegio de Estudios Científicos y Tecnológicos del Estado de México, Plantel Toluca [tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma del Estado de México]. Repositorio Institucional UA. https://core.ac.uk/download/pdf/154795136.pdf
Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios Teaching of research competence: perceptions and evidence of university students Contenido. Espacios, 40 (41), 26–42. https://www.researchgate.net/publication/337829587_
Rosas, G., Luna, L. & Silva, J. (2018). Competencias investigativas en internos de Medicina del Hospital Nacional Guillermo Almenara, 2018 [tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional UT. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/1772
Rubio, V. (2015). Las competencias informacionales en educación secundaria obligatoria [tesis de Doctorado, Universitat Autónoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/367215
Ruiz, J. & Moya, S. (2020). Evaluación de las competencias y de los resultados de aprendizaje en destrezas y habilidades en los estudiantes de Grado de Podología de la Universidad de Barcelona. Educación Médica, 21(2), 127–136.https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.007
Zegarra, R. (2020). La relación entre la alfabetización informacional y la comprensión lectora inferencial en estudiantes 2018 [tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. Repositorio Institucional. http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/7766
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yolexis Roberta Cardona-Soberao, Jorge Díaz-Sánchez, Mercedes C. García-González, Hilda María García-Quilez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0