Gestión para la Prevención de la violencia contra la mujer

Authors

  • Meglis Rivero-Favier Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Lupenoris Nápoles-González Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Isis Domínguez-Blanco Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Ivon Rojas-Lamorú Universidad de Guantánamo, Cuba

Keywords:

strategy, administration., prevention of the violence against the woman

Abstract

The investigation approaches the thematic of the prevention of the violence against the woman, starting from the administration of the Cátedra “Mujer, familia y sociedad guantanamera”. Has the objective: to contribute the preparation of the agencies and social agents for the prevention of the violence against the woman from the educational point of view.   In the study the methodological conception is assumed - dialectical materialistic, with the employment of general methods of investigation like the interview, the observation, the questionnaire and the documentary analysis. They were assumed as relating, aspects of the historical and theoretical-methodological evolution in the sociological, psychological, pedagogic and juridical areas.  The theoretical and empiric results allowed designing a strategy administration socio-educative for the prevention of the violence against the woman that you power starting from the integration of agencies and social agents that it locates to the University like more important educational agency of the community.

References

Álvarez, C. (1998). Didáctica. La escuela en la vida. Formato digital.

Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana, Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2002). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Díaz, N. (2011). Estrategia de prevención educativa desde la escuela primaria de zona rural del municipio San Antonio del Sur. [Tesis de doctorado, Universidad Guantánamo].

Domínguez, I. (2015). Una metodología de gestión de la cátedra “Manuel Ascunce Domenech” para la formación de intereses profesionales pedagógicos.

Labarrere, G y Valdivia, G (2000). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

ONU (2015). Un marco de apoyo a la prevención de la violencia contra la mujer. Artículo digital.

Parra, P. (2020). Violencia de género en la mujer guantanamera, evidenciada en el delito de lesiones. Período 2018 - 2019. [Trabajo en opción al título de especialista de Primer Grado en Medicina Legal. Guantánamo].

Proveyer, C. (2014). Violencia de género. Aproximación desde la realidad cubana. Revista Sexología y Sociedad. 20(1): 3-17. ISSN 1682-0045. Versión electrónica.

Proveyer, C y otros. (s/a). 50 años después: mujeres en Cuba y Cambio social.

Rivero, M. (2012). Violencia de género. Un estudio de sus características en mujeres guantanameras. [Tesis de maestría. Universidad de La Habana].

Santisteban, P. (2009.) Modelo pedagógico de prevención de la violencia familiar en y desde la escuela primaria. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Santiago de Cuba.

Toirac S. y cols. (1998). Las lesiones como forma de violencia en la mujer guantanamera. Sexología y sociedad.

Toirac S. y cols. (2006). Características de la violencia de género en Guantánamo 1996-2006. Departamento de Medicina Legal. Guantánamo.

Valle Lima, A. (2012). La Investigación pedagógica otra mirada. La Habana, Pueblo y Educación.

Published

2022-05-03

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.