Proposal for a virtual laboratory for the Ecology subject of the Bachelor´s degree in Biology
Keywords:
Virtual Laboratory, Ecology, Degree in Biology, population dynamicsAbstract
The Ecology subject is taught in the second year of the Biology Degree, so that students know the relationships between organisms and their environment and the behavior of species populations in different scenarios, so the objective of the work is to propose a Virtual Laboratory for the subject, in such a way that the student becomes familiar with and infers the dynamic behavior of populations in the face of variations in the parameters: initial population, growth rate and carrying capacity. The logistic growth model was applied, this was implemented in the Stella 9.0.2 program so that the student can vary the parameters of the model and create scenarios that will allow him to understand and infer the response of a system for different conditions. The proposed laboratory constitutes a tool that fosters information technology skills in students, being an example of the insertion of the Computing Curriculum Strategy.
References
Cervantes-Montero, G., García-Fernández, O. y Díaz-Fong, A. (2021). Experiencias en el uso de la Tecnología Educativa en el período Covid-19 en la Universidad de Oriente. Maestro y Sociedad, 18 (2), 747-756. https://redib.org/Record/oai_articulo3223282-experiencias-en-el-uso-de-la-tecnolog%C3%ADa-educativa-en-el-per%C3%ADodo-covid-19-en-la-universidad-de-oriente
Donatien-Barrera, Y. (2021). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación: herramienta útil para la generación de conocimientos. Maestro y Sociedad, 18 (1), 41-50. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5313
Estrada-Villa, E. J. y Boude-Figueredo. O. R. (2018). Análisis multivariado a los factores relacionados con el aprendizaje móvil en la educación superior en Colombia. Revista Electrónica Educare, 22 (3), 1-19. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/8672/13354
Ferro-Nieto, A., Bárcenas-Martínez, S. L. y Morales-Rodríguez, I. C. (2021). Las Tecnologías de la Información y Comunicaciones en la enseñanza de la Química General en la carrera de Ingeniería Industrial. Maestro y Sociedad, 18 (2), 387-397. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/citationstylelanguage/get/acm-sig-proceedings?submissionId=5346
Gutiérrez-Salomón, J. A., Pizá-Gutiérrez, S. I., Tapia-Ruelas, C. S. y Lozano-Rodríguez, A. (2021). Integración de herramientas tecnológicas en la enseñanza por profesores universitarios durante la contingencia por COVID-19. Revista Santiago, 157, 208-222. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5470/4749
Herrera D. C., Triana K. y Mesa W. (2020). Importancia de los laboratorios remotos y virtuales en la educación superior. Revista Documentos de trabajo, 1 (1), 1-14. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/wpecbti/article/view/3976/4086
Infante-Jiménez, Ch. (2014). PROPUESTA PEDAGÓGICA PARA EL USO DE LABORATORIOS VIRTUALES COMO ACTIVIDAD COMPLEMENTARIA EN LAS ASIGNATURAS TEÓRICO-PRÁCTICAS. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19 (62), 917-937. https://www.redalyc.org/pdf/140/14031461013.pdf
Luengas. C. L. A., Sánchez, P. G. y Guevara, B. J. C. (2017). Laboratorio Virtual: Herramienta pedagógica de apoyo en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación digital y gestión del talento humano en Iberoamérica. Editor: Corporación Centro Internacional de Marketing Territorial para la Educación y el Desarrollo. Corporación CIMTED. Medellín, Colombia. Primera edición: Julio, 2017. ISBN: 978-958-59518-6-0. Pp. 616-638.
Marín-Sánchez, L. T., Marín-Ortiz, C. P. y Ospina-Álvarez, J. S. (2017). Laboratorio virtual de química: una experiencia de diseño interdisciplinar. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 98-110. ISSN: 0124-5821. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/845/1363
Martinho T. y Pombo L. (2009). Potencialidades das TIC no ensino das Ciências Naturais – um estudo de caso. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8 (2), 527-538. http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen8/ART8_Vol8_N2.pdf
Monge-Nájera, J. y Méndez-Estrada, V. H. (2007). Ventajas y desventajas de usar laboratorios virtuales en educación a distancia: la opinión del estudiantado en un proyecto de seis años de duración. Educación, 31 (1), 91-108. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031106.pdf
Occelli, M. y García-Romano, L. (2018). Las simulaciones en la enseñanza de la Biología. Docentes Conectados. Año 1. 1 (1), 3-16. http://www.evirtual.unsl.edu.ar/revistas/index.php/docentes-conectados
Queiruga-Dios, M. A., Vázquez-Dorrío, J. B., Sáiz-Manzanares, M. C., López-Iñes¬ta, E., y Diez-Ojeda, M. (2021). Valoración de la Ecología de Aprendiza¬je Autorregulado Virtualizada para la Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza durante la crisis COVID-19. Publicaciones, 51(3), 375–397. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18046
Romero A, Quesada M. (2014). Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciencias. Enseñanza de las ciencias. Vol. 32, No. 1. Pp. 101-115. E-ISSN: 2174-6486. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.433
Santiago-García, D. E., Del Río-Gamero, B. y Melián-Martel, N. (2021). El Laboratorio Virtual como herramienta didáctica en las enseñanzas de Ingeniería. Adaptación a la COVID-19. IN-RED, VII Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red, Universidad Politécnica de Valencia, 13, 14 y 15 de julio de 2021, 941-949. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2021.2021.13709
Tapia-Bastidas, T. Y., Montenegro-Moracén, E. I. y Rodríguez-Cosme, M. L. (2017). La formación continua de los docentes en el uso de las TIC: contenido necesario para su superación profesional en el Instituto Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Revista Santiago, 142, 26-42. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/2117/2171
Vásquez-Paucar, M. C., Rodríguez-Cotilla, Z., La O-León, O. y Padilla-Orlando, M. A. (2021). Organización del tiempo de estudiantes universitarios para recibir clases virtuales en tiempos de COVID 19. Revista Santiago, 157, 180-195. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5464/4747
Vega, O. A., Londoño-Hincapié, S. J. y Toro-Villa, S. (2016). Laboratorios Virtuales para la enseñanza de las ciencias. Ventana Informática. No, 35, pp. 97-110. https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/ventanainformatica/article/view/1849/1918
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Claudia Arias-Rodríguez, Henry Bory-Prevez, Dunia Rodríguez-Heredia, Alejandro Catalá-Jiménez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0