University cultural participation: research reflections from the Sociology of culture

Authors

  • Elena María Benítez-Guzmán Universidad de Oriente, Cuba
  • Osmany Soler-Nariño Universidad de Oriente, Cuba
  • Migdalia Tamayo-Téllez Universidad de Guantánamo, Cuba

Keywords:

cultural participation, consumer practices, eproduced symbolic mediations

Abstract

Cultural participation in the university environment constitutes a way to implement the sustainable development objectives set out in the 2030 Agenda, as it is declared by the United Nations for Science, Education and Culture, as an important contribution to achieve other goals within it, in order to guarantee a quality university education. This in turn, will promote inclusive strategies and policies. The triangulation of sources and methods, to contrast and integrate the information provided by the sources consulted and the methods used, allows building a global vision of the subject. The systematization, argumentation and conceptualization around university cultural participation, the consumer practices, as reproduced symbolic mediations that structure it, support the novelty of the topic for sociology of culture and sociology.

References

Balardini, S. (2000). La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/deed.es

Bigott Suzzarini, B. (2007). Consumo cultural y educación. Revista de Investigación Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, 61, 85-120. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140375004

Delgado, A. y Francisco, M. (2017). Uso y apropiación del libro en jóvenes universitarios y la necesidad de educar para la participación cultural. Juventud y consumos culturales: entre inclusión y exclusión social. Centro de Estudios para el Desarrollo Integral de la Cultura. Universidad de Oriente.

Etxebarria, M. (2015). El reto de la participación en cultura. Periférica, 16, 165-173. http://dx.doi.org/10.25267/Periferica.2015.i16.10

Gómez, S., Riverón, K., Jay, M., y Madrigal, D. (2017). Prácticas culturales en jóvenes universitarios cubanos. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 101-111.

Krauskopf, D. (2000). Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes. En La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo (pp. 119-134). http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/deed.es

Moras, P. (2011). Adolescencia y participación cultural en ámbitos comunitarios. En Participación Cultural de la adolescencia en Cuba. Expresiones y claves para su comprensión (pp. 36-60) Instituto Cubano de Investigación Juan Marinello.

Moras, P., Ribero, Y. (2016). Participación y consumo cultural en Cuba. Una mirada desde sus ciudades. Temas, (85-86), 13-20.

Moras P., Reyno, M., y Ribero Y. (2017). Consumo cultural desde las experiencias y prácticas de jóvenes estudiantes universitarios. Instituto Cubano de Investigación Juan Marinello.

Mata, M. (1996). Públicos y consumos culturales en Córdova. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdova.

Picado, M. (2013). Dimensiones de la participación en las organizaciones sociales del área metropolitana de San José: Un análisis crítico de la categoría “participación ciudadana social y política. Revista Costarricense de Trabajo Social, (24). https://revista.trabajosocial.or.cr

Terrazas, I. (2014). Estudios sobre hábitos de consumo cultural y musical en estudiantes de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Tesis doctoral. Melilla.

Tamayo, M., Paz, N. (2017). Tendencias de consumo cultural en los jóvenes de la Universidad de Guantánamo. En Juventud y consumos culturales: entre inclusión y exclusión social (pp.125-137). Centro de Estudios para el Desarrollo Integral de la Cultura. Universidad de Oriente.

Suárez, J., y Alarcón, J. (2015). Capital cultural y prácticas de consumo cultural en el primer año de estudios universitarios. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 37(1)m 42-62. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457544923004

Sunkel, G. (2006). Construcción teórica y líneas de investigación. Consumo cultural en América Latina. Editado por Convenio Andrés Bello.

Unesco. (2014). Como medir la participación cultural. Instituto de estadística de la Unesco. http://www.uis.unesco.org

Unesco. (2018). La Cultura para la agenda 2030. http://www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-sp

Waisbord, S. (2009). Participación cultural. En Szurmuk, M. y Mckee Irwin R., Diccionario de estudios culturales latinoamericanos/ coordinación de. Siglo XXI Editores.

Published

2022-05-31

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.