The professional axiological culture and its formative dynamics. Some methodological theoretical reflections in university context
Keywords:
formative dynamics, professional axiological culture, university contextAbstract
The work has as title: The professional axiological culture and its formative dynamics. Some methodological theoretical practical reflections in the university context, constitutes a contribution to university education, aims to make methodological theoretical considerations about professional axiological culture and its formative dynamics of students in the university context. The theoretical foundation allows critical positions to be assumed around the research topic, as well as the use of theoretical and empirical methods such as analysis, synthesis, induction, deduction and logical history. On the other hand apply interviews, surveys and scientific observation to collect information. As a result, training methods and procedures are proposed that are used as tools by the social sciences for the transformation of the student in the university context, contributing to the formation of the new man with deep practical scientific knowledge and adequate human values for his social insertion.
References
Castañeda, R. (2022). Dimensión de la cultura axiológica profesional y su dinámica formativa. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo Vol 10, (2), 36- 45. https:// doi.org/10.34070. vol10.iss 2
Celeiro, A. F. (2012). La cultura ético-axiológica humanista del profesional de la educación desde la formación inicial. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba]. Cuba.
Cartagena Beteta, M., Santana González, Y., Revuelta Domínguez, F. I., & Pedrera Rodríguez, M. I. (2023). Creencias docentes en la integración curricular de las TIC en Educación Religiosa en Perú. Universidad Y Sociedad, 15(1), 185-198
Chacón, N. (2008). Dimensión ética de la educación cubana. Editorial Pueblo y Educación.
Fuentes, H. y Montoya, J. (2011). La formación en la educación superior desde lo holístico, complejo y dialectico de la construcción del conocimiento científico. Ediciones UO.
Hart, A. (2001). Hacia el siglo XXI: Fuentes necesarias. Materialismo Histórico y Vida Espiritual. En Ética, Cultura y Política (pp.207-235). Centro de Estudios Martianos.
Montoya, J. (2005). La Contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. [Tesis de Doctorado, Instituto Superior Pedagógico Frank País García, Santiago de Cuba].Cuba.
Montoya, K. (2020). Dinámica axiológica cultural en la formación de docentes. Una propuesta necesaria para el contexto educativo del Ecuador. Revista Didáctica y Educación, Edición monografía especial, 11, (5), 33-40. https://revista.ult.edu.cu
Ortiz, A.T. (2017). La formación axiológica cultural en el historiador. Revista Caribeña de Ciencia Sociales, 14, (5), 23-44, ISSN 2254-7630.
Parada, A. (2007). Estrategia Educativa para la formación de actitudes ambientales en los alumnos de Secundaria Básica. [Tesis Doctoral, Instituto Superior Pedagógico Frank País García, Santiago de Cuba]. Cuba
Pardo, M.E. (2020). Estrategia para la gestión de necesidades formativas en un municipio de Santiago de Cuba. Revista Didáctica y Educación, Vol 11(5), 134-147, ISSN 2224-2643.
Peñalvar, A y Leyva, J. (2019). La interculturalidad en el contexto universitario: necesidades en la formación inicial de los futuros profesionales de la educación. Revista Educar, 1(55), 141-158, ISSN 2014-8801.
Pérez, I. (2007). Propuesta para la inserción de la cultura ética en la formación del profesional. [Tesis Doctoral, Universidad de Granada]. España.
Pérez, L. (2012). Martí y Marx en la enseñanza de la filosofía en Cuba (1991-2011). Revista de la Facultad de Economía, 4(4) ,93-104.
Pupo, R. (2011). La filosofía del profesor en los tiempos actuales. (Hacia un saber cultural, económico y complejo). Taller Internacional: Nueva Ciencia Política. La Habana. ISBN: 978-959-261-379-9.
Downloads
Published
Versions
- 2023-02-15 (5)
- 2023-02-15 (4)
- 2023-02-15 (3)
- 2023-02-15 (2)
- 2022-09-27 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Reinier Castañeda-Despaigne, Oscar Sigas Costafedra, Valía Leal-Rosales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0