Emotion ,education and art: A look from the complexity
Keywords:
emotion, complexity, education, art, humanismAbstract
The purpose of this article is to reflect on some relevant aspects that are part of the emotional dimension in order to understand, from a complex perspective, that framework that is interconnected as a fundamental element for the integral development of the human being. In addition, the existing link between emotion and art will be discussed as a means to express and represent the deepest thoughts and its relationship with educational processes for the accompaniment and support of children and young people in the recognition and regulation of what is feels, bearing in mind the current scenario where the predominance of rationality, instrumentalization and mercantilism have reduced the true meaning of teaching, which leads to facing new challenges in the search for a more humane education.
References
Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones (Herder (ed.)). Herder.
Céspedes, A. (2013). EDUCAR LAS EMOCIONES (Ediciones). http://www.catamarca.edu.ar/plataforma_educativa/wp-content/uploads/2021/04/
Amanda-Cespedes-Educar-las-emociones-Educar-para-la-vida.pdf
Delgado Díaz, C. J. (2010). Diálogo de saberes para una reforma del pensamiento y la enseñanza en América Latina: Morin, Potter, Freire. Estudios: Filosofía, Historia, Letras, 8(93), 23. https://doi.org/10.5347/018
0093.000174747
Edgar Morin, 1992. El Método IV, Las ideas, Ediciones Cátedra, 1992. (1992).
Freire, P. (2011). Pedagogía Del Oprimido. Sort, 257(November), 1–175. https://doi.org/10.3163/1536-5050.98.2.021
Maturana, H. (1993). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Centro
de Educación del Desarrollo (CEO). Emociones y Lenguaje En Educación y Política. Centro de Educación Del Desarrollo (CEO), 2(4),
–235.
Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia (Dolmen Edi).
Morin, E. (1994). LA NOCION DE SUJETO Edgar Morin. 1–12.
Morin, E. (1999a). Introduccion al pensamiento complejo. Nómadas. Revista
Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 9–85.
Morin, E. (1999b). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro.
RIEE | Revista Internacional de Estudios En Educación, 3(2), 193–195.
https://doi.org/10.37354/riee.2003.033
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. In Angewandte Chemie International
Edition, 6(11), 951–952. (Katz Edito).
Pereda, M. J. B. (2014). La educación emocional en el aula (Horsori Ed).
Sotolongo Codina, P. L., & Delgado Díaz, C. J. (2016). La complejidad y el
diálogo transdisciplinario de saberes. Trans-Pasando Fronteras, 10, 11.
https://doi.org/10.18046/retf.i10.2631
Uribe, P. R. (2015). Crisis del arte. El Colombiano, 1. https://www.elcolombiano.com/opinion/columnistas/crisis-del-arte-FB1425034
Vigotsky, L. (2003).La imaginación y el arte en la infancia(Ediciones). http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74224682/20235083-Vigotsky-La-imaginacion-y-el-arte-en-la-infancia.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vanessa Betancourth-González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0