Emotion ,education and art: A look from the complexity

Authors

  • Vanessa Betancourth-González Institución Universitaria Tecnológico de Antioquia, Turquia

Keywords:

emotion, complexity, education, art, humanism

Abstract

The purpose of this article is to reflect on some relevant aspects that are part of the emotional dimension in order to understand, from a complex perspective, that framework that is interconnected as a fundamental element for the integral development of the human being. In addition, the existing link between emotion and art will be discussed as a means to express and represent the deepest thoughts and its relationship with educational processes for the accompaniment and support of children and young people in the recognition and regulation of what is feels, bearing in mind the current scenario where the predominance of rationality, instrumentalization and mercantilism have reduced the true meaning of teaching, which leads to facing new challenges in the search for a more humane education.

References

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones (Herder (ed.)). Herder.

Céspedes, A. (2013). EDUCAR LAS EMOCIONES (Ediciones). http://www.catamarca.edu.ar/plataforma_educativa/wp-content/uploads/2021/04/

Amanda-Cespedes-Educar-las-emociones-Educar-para-la-vida.pdf

Delgado Díaz, C. J. (2010). Diálogo de saberes para una reforma del pensamiento y la enseñanza en América Latina: Morin, Potter, Freire. Estudios: Filosofía, Historia, Letras, 8(93), 23. https://doi.org/10.5347/018

0093.000174747

Edgar Morin, 1992. El Método IV, Las ideas, Ediciones Cátedra, 1992. (1992).

Freire, P. (2011). Pedagogía Del Oprimido. Sort, 257(November), 1–175. https://doi.org/10.3163/1536-5050.98.2.021

Maturana, H. (1993). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Centro

de Educación del Desarrollo (CEO). Emociones y Lenguaje En Educación y Política. Centro de Educación Del Desarrollo (CEO), 2(4),

–235.

Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia (Dolmen Edi).

Morin, E. (1994). LA NOCION DE SUJETO Edgar Morin. 1–12.

Morin, E. (1999a). Introduccion al pensamiento complejo. Nómadas. Revista

Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 9–85.

Morin, E. (1999b). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro.

RIEE | Revista Internacional de Estudios En Educación, 3(2), 193–195.

https://doi.org/10.37354/riee.2003.033

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. In Angewandte Chemie International

Edition, 6(11), 951–952. (Katz Edito).

Pereda, M. J. B. (2014). La educación emocional en el aula (Horsori Ed).

Sotolongo Codina, P. L., & Delgado Díaz, C. J. (2016). La complejidad y el

diálogo transdisciplinario de saberes. Trans-Pasando Fronteras, 10, 11.

https://doi.org/10.18046/retf.i10.2631

Uribe, P. R. (2015). Crisis del arte. El Colombiano, 1. https://www.elcolombiano.com/opinion/columnistas/crisis-del-arte-FB1425034

Vigotsky, L. (2003).La imaginación y el arte en la infancia(Ediciones). http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74224682/20235083-Vigotsky-La-imaginacion-y-el-arte-en-la-infancia.pdf

Published

2024-11-27

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.