Training needs of university professors from their perception

Authors

  • Laura Curiel-Peón Universidad de La Habana, Cuba

Keywords:

university professors, training needs, teacher training

Abstract

The training of university professors is essential face to today's challenges. The training programs must not only respond to the institution or the specialties and their didactics, they must also conceive the personal development of the teachers, the teacher training needs and their perception in this regard. The objective of this study is: to determine the teacher training needs of university professors based on their perception. For this purpose, 134 professors of the Universidad de La Habana were surveyed. The survey was used as empirical method. To determine the teacher training needs, a qualitative coding was carried out. The deficiencies found were grouped into the categories: content; theory-practice link; professional development and the conception of the teacher training. The teacher training needs determined from the teachers' perception were essential in the conception of the Teacher Training Program in socio-affective education for university professors.

References

Aceves, Y., Martínez, Y. & Barak, M. (2019) Necesidades formativas en tutores universitarios del área de Psicología. Revista Espacios. Vol. 40 (26), 1-16. http://www.revistaespacios.com

Bernaza Rodríguez, G.J., Addine Fernández, F., García Batista, G. & Deriche Redondo, Y. (2013). Curso 7 "El proceso pedagógico de posgrado: fundamentos, retos y aplicaciones". Congreso Internacional Pedagogía 2013. La Habana, Cuba.

Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior CEPES. (2020). Informe final del Proyecto “Estrategia de formación del profesor universitario con una visión integral”.

Curiel Peón, L. (2019). Programa de formación docente en educación socioafectiva para profesores de la Universidad de La Habana Tesis de doctorado, no publicada. Universidad de La Habana.

Curiel Peón, L. (2020). La educación socioafectiva en algunos programas de formación docente para profesores universitarios. Revista Atenas. Vol. 3(51), 19-32. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/581

Curiel Peón, L., & Ojalvo Mitrany, V. (2017). La formación docente de profesores universitarios noveles: Programa analítico de Comunicación Educativa. En V. e. Ojalvo, Comunicación Educativa: una invitación al diálogo (págs. 297-314). La Habana: Félix Varela.

González Rivero, B.M. (2020). La actividad del profesor universitario y su ideal de profesor. Revista Conrado. Vol. 16(75), 291-298. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttetxt&pid=s1990-86442020000400291

González Rivero, B.M. (2021). Modelos de formación del profesor universitario: un tema de inaplazable innovación. Atenas.Vol. 2 (54), 174-188. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/643/960

González Tirados, R.M. & González Maura, V. (2007) Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 43 (6), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie4362365

Granados Muñoz, R. & Banda Sandoval, W. (2021) Detección de necesidades de capacitación en docentes de la Universidad Virtual del Estado de Guanajuato. Revista de Investigación Académica sin Frontera. 35, 1-24. https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi35.382

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw- Hill

Herou Pereira, S. (2017) La detección de necesidades como instrumento para el diseño curricular. Propuesta de formación docente de la Facultad de Derecho de la UDELAR. Revista Argentina de Educación Superior. 15, 129-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6530582

MES. (2015). Sistema de superación de profesores e investigadores de las universidades y entidades de Ciencia, Tecnología e Innovación subordinadas al MES

MES. (2018). Instrucción No. 01/2018 Normas y Procedimientos para la gestión del posgrado.

Montes, D.A. & Suárez, C.I. (2016) La formación docente universitaria: claves formativas de universidades españolas. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol.18 (3), 51-64. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/996

Ojalvo Mitrany, V. & Curiel Peón, L. (2015). La formación integral del estudiante y la formación continua de los profesores en la educación superior cubana. El papel de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en su consecución. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies. 12, 257-282. doi:10.7358/ecps-2015-012-ojal

Ojalvo Mitrany, V. (2017). La educación como proceso de interacción y comunicación. En V. Ojalvo, Comunicación educativa: una invitación al diálogo (págs. 141-170). La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Rodríguez Jiménez, A. & Pérez Jacinto, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento Revista EAN, 82, pp.175-195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Zabalza, M. (2011). Formación del profesorado universitario: mejorar a los docentes para mejorar la docencia. Educação, 36(3), 397-424. https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/download/2969/2421

Published

2022-01-03

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.