The Interactive Class of SFL for seniors

Authors

  • Julia E. Pérez-Naranjo Universidad de Oriente
  • Beatriz Soto-Pérez Universidad de Oriente

Keywords:

interactive class, older adults, E/LE learning, psychoeducational intervention.

Abstract

The intention of this article is to reflect on the potential of the interactive class for E/LE (Spanish as Foreign Language) learning by older adults, inserted in the courses offered by the Universidad de Oriente. Older people request the service mainly as an instrumental need: to learn the language in order to cover basic communication needs in personal, educational and public areas. Teaching programs are designed from the guidelines of the Common European Framework of Reference for Language, the Curricular Plan of Cervantes Institute and the contributions of Cuban pedagogy. Interactive class is assumed for the prospects it offered to enhance learning, being a developer process through which cooperation and empathy is encouraged, participation is energized and the tension is reduced when errors take place. This purpose is achieved gradually and patiently, attending to the psychosocial characteristics of the person concerned and the psychopedagogical intervention.

References

Acosta Padrón, R. y Alfonso Hernández, J. (2007). Didáctica interactiva de lenguas. La Habana: Editorial Félix Varela.

Antich de León, R., Gandarias Cruz, D. y López Segrera, E. (1988). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983).Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Edición en español. México: Editorial Trillas.

Bursztyn, A. y Viale, C. (2007). Aprendizaje y tercera edad. Gobierno de la ciudad autónoma de Buenos Aires. Argentina. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/areas/salud/dircap/res/trabajos/psicopedago.php?menu_id

Castellanos Simons, D. y otros (2005). Aprender y enseñar en la escuela. LaHabana: Editorial Pueblo y Educación.

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD y Grupo Anaya. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/obref/marco

Cuba. (1997). Ministerio de Salud Pública Programa del Adulto Mayor. La Habana: MINSAP.

Díaz–Corralejo Conde, J. (2005). Aportaciones de la didáctica de las lenguas y las culturas. En Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Madrid: Sociedad General Española de Librería, S.A.

Fernández, A. M. (2003). Retos y perspectivas de la comunicación educativa en los nuevos escenarios del siglo XXI. Curso pre-evento Pedagogía La Habana.

Fernández, R. (2007). Características y condiciones del Aprendizaje de los adultos. Insp. de Institutos y Liceos C.E.S., Montevideo, 1º XII IPES. Charla a docentes asistentes al Curso para Educadores de adultos - Plan Libre Asistido. Material de apoyo.

Fuentes González, H. (2000). Didáctica de la Educación Superior. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran", Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

García Santa-Cecilia, Á. (2007). Plan Curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español II. II Congreso internacional de FIAPE, El

Vygostki, L. S (1995). español: una lengua, muchas culturas.

Lig Long Rangel, C. (2010). Apoyo psicopedagógico al desarrollo personal de los adultos mayores desde la Cátedra Universitaria. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Pedagógica, Santiago de Cuba, Cuba.

Martín García, A. V. (2003). Estilos de aprendizaje en la vejez. Un estudio a la luz de la teoría del aprendizaje experiencial. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 38(5).

Miquel, L. y Sans, N. (2004). El componente cultural: un ingrediente más en las clases de lengua. RedELE, nº 0, marzo. Recuperado de http://www.educación.gob.es/datm/redele/MaterialRedELE/Revista/2004_00/2044_redELE_022Miquel.pdf

Pizarro, M. (2013). Nuevas tareas para el profesor de español como lengua extranjera: la reflexión sobre su concepción de la enseñanza. Porta Linguarum, 19.

Rapso Brenes, M. (2005). Programa Integral para la persona adulta mayor. Primer Congreso Iberoamericano sobre Experiencias Educativas Universitarias con Adultos Mayores. Lima. Perú, 1 – 3 de agosto.

Vellegal, A. M. (2009). ¿Qué enseñarle a nuestros alumnos para que no pasen por mal educados? El componente sociocultural en la clase de ELE. Suplemento MarcoELE, 9.

Pensamiento y Lenguaje. Barcelona: Editorial Paidós.

Published

2017-06-22

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.