Roles of social actors in the la gloriacreative district in Cienfuegos

Authors

  • Dainelkis Madrazo-Elizarde Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos
  • Odalys Medina-Hernández Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos
  • Ana Rosa Ramírez-Blanco Teatro Tomás Terry, Cienfuegos

Keywords:

social actors, creative district, social roles

Abstract

Creative districts are urban spaces that generate a social, economic and cultural dynamic that benefits the inhabitants. This work is part of the La Gloria Creative District, in the Cienfuegos municipality. Its objective is to analyze the roles of social actors in said District. Aspects such as the creative district, the social actor and social roles are theoretically addressed. It is an exploratory investigation that assumes the Case Study as a research method. Semi-structured interviews, document analysis and observation were used to collect information.

The roles identified were fundamentally that of educator, counselor, advisor, promoter, disseminator and consumer, according to the function of each social actor. The study responds to the improvement of the Cuban Economic and Social Model of Socialist Development until 2030 and the Guidelines of the Economic and Social Policy of the Party and the Revolution. It contributes to the fulfillment of the Sustainable Development Goals, fundamentally 8, 10 and 11, referring to sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment, decent work for all, the reduction of inequalities and the achievement of cities and inclusive, safe, resilient and sustainable human settlements.

References

Acuña, D. R. (2020). Reconociendo-nos en el territorio. Experiencia sensible desde el mural y la plástica participativa. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria, 2(1), 143-165.

Bayardo, R. (2016). de la cultura a la creatividad Reflexiones desde Argentina. Antropoloía y etnografía, 39-46.

Belando, M. V. (2015). Las Políticas culturales de proximidad en el paradigma de la ciudad creativa: el caso del programa de centros cívicos en la ciudad de Barcelona. Política y Sociedad, 125-152

CAM Cienfuegos (2022). Certificado de aprobación del Distrito Creativo La Gloria.

Carlos E. Blanco-Valbuena, C. A.-T.-O. (2018). Industrias Creativas y culturales: estudi desde el enfoque de la gestión del conocimiento. Información tecnológica., 15-28.

Castro-Higueras., A. (2018). Industrias Culturales vs Industrias Creativa: un análisis crítico. Conferencia, Malaga.

CIGEDEL (2020). Dossier: Gestión de la Comunicación. Insitucional, Cienfuegos.

CIGEDEL (2020). Modelo de gestión : Distrito reativo la gloria. Institucional, Cienfuegos.

CIGEDEL (2020). Plan de marketing digital: Distrito Creativo La Gloria. Institucional, Cienfuegos.

Distrito Creativo La Gloria. (2020). La contribución de la cultura y la tradición para el desarrollo socioeconómico de la comunidad. Cienfuegos.

García Carrizo, J. (2021). Regeneración urbana mediante industrias culturales y creativas. El caso de Digbeth (Reino Unido), un espacio para vivir, trabajar y disfrutar. ARTE Y CIUDAD. Revista de Investigación, (19), 121-152.

Gobierno de Cienfuegos. (2020). Centro de Innovación y Gestión para el Desarrollo Local. institucional, Cienfuegos.

Herrera-Medina, E., Molina-Prieto, L. F., y Bonilla-Estevez, H. (2013). Ciudades creativas: ¿paradigma económico para el diseño y la planeación urbana? Bitácora Urbano Territorial, 22(1).

Lazzeretti, L. (2008). El distrito cultural. Dialnet, Mediterráneo económico, 13. 327-351.

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de La Investigación. DF, Mexico: Mac Graw-Hill Interamericana S.A de C.V. México.

Ma. Victoria Sánchez Belando, J. R. (2012). ¿Ciudad creativa y ciudad sostenible?: Un análisis crítico del modelo Barcelona de plíticas culturales. Crítica de ciencias sociales, 31-50.

Maria Elena Hernández Vales, M. d. (2012). Los actores sociales y su rol ante los procesosos del desarrollo sostenible a nivel local. Observatorio Iberoamericano del Desarrollo Local y la Economía Social, 20-30.

Marrero, A. I. (2022). Entrevista semiestructuradaa Actores sociales del Distrito Creativo La Gloria.

Martínez-Tena, A. C., Expósito-García, E., Ferrer-Balart, A., y Aragón-Martínez, N. A. (2023). “Revisitar a la gestión cultural desde los programas de desarrollo cultural. Una reflexión necesaria”. Revista Santiago, Especial.

Perez, C. J. (2022). Entrevista semiestructurada a actores sociales en el Distrito Creativo La Gloria.

Pirez, P. (1995). Actores sociales y Gestión de la ciudad. Ciudades, 1-12.

Pool, J. (20 de Noviembre de 2022). Entrevista semiestrucuturada a actores sociales del Distrito Creativo La Gloria.

Soler Veloz, K., Guillén Alarcón, S. y Maceo Chacón, N. (2022) Rol de las familias en el acompañamiento escolar en la COVID-19: análisis de necesidades, Revista Santiago, Número especial 75UO, Sept.

Published

2024-06-03

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.