Curricular adaptations in students with intellectual disabilities
Keywords:
educational needs; curricular adaptations; intellectual disabilityAbstract
Students with intellectual disabilities need specific accommodations at school to reach their full potential. And, most of the time it is the curricular plan that must be flexible and tailored to your abilities. Therefore, these adaptations, being flexible and empathy as a conditioning value make the teaching staff and the teaching-learning process a better experience. And, one of the teaching challenges is to identify the learning style of the students, in order to recognize what modifications and adaptations are required in the educational field. The research, with a qualitative approach of emergent design, through the analysis of articles reviews the importance of didactic material for teaching English to students with intellectual disabilities in the educational system and the changes that these generate both in the organization of learning and in Its evaluation proposes the application of methodologies that allow students to be protagonists of their learning through the manipulation of teaching materials to reinforce their attention, memory and association. The need for teachers to apply curricular adaptations to respond to the educational needs of students with intellectual disabilities is explored. The work contributes to eliminating the myth that students with intellectual disabilities represent a problem in classrooms, considering that trainers of human beings, as mediators of the
References
Acosta, D., Guijarro Intriago, R., & Arana Cadenas, R. (12 de Agosto de 2019). Direccionamiento curricular para atender las necesidades educativas especiales. Opuntia Brava, 11(4), 10. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/869
Alonso, C. M.; Gallego, D. J. y Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: Qué son. Cómo diagnosticarlos. Cómo mejorar el propio estilo de aprendizaje. https://estilosdeaprendizaje.org
Badilla Cordero, D. y Chacón Pizarro, G. (2015). La enseñanza del inglés como segunda lengua estudiantes universitarios con discapacidad y necesidades educativas especiales: un reto académico. Revista Repertorio Americano, nro.25. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/repertorio/article/view/9400
Calvo, C. (2016). Del mapa escolar al territorio educativo: diseñando la escuela desde la educación. Formación universitaria, 7(4).
Colás Pons, A., Curuneaux Colás, A., & Curuneaux Colásx, A. (Mayo de 2019). La adaptación curricular especial necesaria–ACEN-en el contexto de la inclusión educativa. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/05/acen-inclusion-educativa.html
Espinoza Colorado, M. y Moreira Mendoza, F. (2021). El material didácticode apoyo en adaptaciones curriculares de matemáticas para personas con discapacidad intelectual. Conrado vol.7 nro.80 Cienfuegos. ISSN 2519-7320
Estévez Arias, Y. (Marzo de 2019). La superación de los maestros primarios en la realización de las adaptaciones curriculares. Revista de Educación Mendive, 19(1), 14. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v17n1/1815-7696-men-17-01-20.pdf
Hernández, J. (2023) Altas capacidades intelectuales. http://www.educaInclusion.com
Pérez et al. (2004). La atención a la diversidad en Educación Física. Wanceulen. Pérez Joa, Y. (2017). La Programación neurolingüística como herramienta para la enseñanza de ELE en los niveles B1-B2. Tesis inédita de maestría. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Poveda Toalombo, Ángel S., Pérez Veloz, M. C., Sánchez Regalado, C. M., & Guillén Muñoz, E. M. (2023). Educación inclusiva: adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas a la discapacidad física, visual, intelectual y déficit de atención, un cambio estructural en la práctica educativa. ConcienciaDigital, 6(1.3), 20-38. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.3.2501
Acosta, D., Guijarro Intriago, R., & Arana Cadenas, R. (12 de Agosto de 2019). Direccionamiento curricular para atender las necesidades educativas especiales. Opuntia Brava, 11(4), 10. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/869
Alonso, C. M.; Gallego, D. J. y Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: Qué son. Cómo diagnosticarlos. Cómo mejorar el propio estilo de aprendizaje. https://estilosdeaprendizaje.org
Badilla Cordero, D. y Chacón Pizarro, G. (2015). La enseñanza del inglés como segunda lengua estudiantes universitarios con discapacidad y necesidades educativas especiales: un reto académico. Revista Repertorio Americano, nro.25. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/repertorio/article/view/9400
Calvo, C. (2016). Del mapa escolar al territorio educativo: diseñando la escuela desde la educación. Formación universitaria, 7(4).
Colás Pons, A., Curuneaux Colás, A., & Curuneaux Colásx, A. (Mayo de 2019). La adaptación curricular especial necesaria–ACEN-en el contexto de la inclusión educativa. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/05/acen-inclusion-educativa.html
Espinoza Colorado, M. y Moreira Mendoza, F. (2021). El material didáctico de apoyo en adaptaciones curriculares de matemáticas para personas con discapacidad intelectual. Conrado vol.7 nro.80 Cienfuegos. ISSN 2519-7320
Estévez Arias, Y. (Marzo de 2019). La superación de los maestros primarios en la realización de las adaptaciones curriculares. Revista de Educación Mendive, 19(1), 14. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v17n1/1815-7696-men-17-01-20.pdf
Hernández, J. (2023) Altas capacidades intelectuales. http://www.educaInclusion.com
Pérez et al. (2004). La atención a la diversidad en Educación Física. Wanceulen. Pérez Joa, Y. (2017). La Programación neurolingüística como herramienta para la enseñanza de ELE en los niveles B1-B2. Tesis inédita de maestría. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Poveda Toalombo, Ángel S., Pérez Veloz, M. C., Sánchez Regalado, C. M., & Guillén Muñoz, E. M. (2023). Educación inclusiva: adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas a la discapacidad física, visual, intelectual y déficit de atención, un cambio estructural en la práctica educativa. ConcienciaDigital, 6(1.3), 20-38. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.3.2501
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marisol Yanes García, Maria Vanessa Cano Montesdeoca, Paola Gabriela Alava Chichanda, Karen Andrea Álava Chichanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0