The society of the knowledge in cuba: dimensions of their construction like complex social process

Authors

  • Yilian del Rey-Ramírez Universidad de Guantánamo, Guantánamo
  • Aymeé Rodríguez-Aradas Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Eusebio Divó-Maslén Universidad de Guantánamo, Guantánamo
  • Eliannys Zamora-Arévalo Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

Development, philosophy, process social, society of the knowledge, dimensions

Abstract

The research presented aims to explain the theoretical foundations of the construction of the knowledge society in the Cuban context based on its dimensions. This purpose is supported by the conceptualizations of the knowledge society based on multidisciplinary theoretical references that address the problem. From a line of critical thought, the conditions of possibility of the knowledge society in Cuba are analyzed as an important process for the development of Cuban socialism. In a second moment, an investigation of evolutionary dynamics is combined with constructive dynamics in the theoretical order of the knowledge society in the Cuban context. This research uses theoretical methods of knowledge such as analytical-synthetic and inductive-deductive. In addition to using the hermeneutic method in the process of understanding the knowledge society in bibliography consultations. From this analysis some of the main theoretical references for the construction of this society in Cuba are derived as a way of interpreting a current social process. The relevance of the construction of the knowledge society in Cuba and its need in the current context is carried out from the study of three essential dimensions: epistemological, practical and axiological.

References

Asamblea Nacional del Poder Popular (ANPP). (2019). Constitución de la República de Cuba. GOC 2019-406-Ex 5. https://www.parlamento.gob.cu

Bell, D. (1993) El advenimiento de la sociedad post-industrial. Madrid: Alianza Editorial ISBN 978-84-206-2149-4

Bueno, E. (1998). La sociedad del conocimiento reclama capital intangible. Boletín de Estudios Económicos, Vol.LIII,207-229

Castells, M. (2006). La era de la información (vol. 3): economía, sociedad y cultura. Fin de milenio. Alianza Editorial. https://www.casadellibro.com/libro-la-era-de-la-informacion-vol-3-economia-sociedad-y-cultura-fin-de-milenio/9788420677200/1105260

Consejo de Estado. (2020). Decreto-Ley 7/2020. Del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación, Cuba.

Comité Central del Partido Comunista de Cuba (CCPCC). (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2021-2026. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/09/CONCEPTUALIZACION-DEL-MODELO-ECONOMICO-Y-SOCIAL-CUBANO-DE-DESARROLLO-SOCIALISTA-y-LINEAMIENTOS-DE-LA-POLITICA-ECONOMICA-Y-SOCIAL-DEL-PARTIDO-Y-LA-REVOLUCION-PARA-EL-PERIODO-2021.pdf

Crespo, A, Gaytan Peñuñuri A, Pablos Callentos (2018). Sociedad del conocimiento. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/323958645.DOI:10.13140/RG.2.2.30314.82889

Delgado, C, Hernández, JL., Sotolongo, PL., Henríquez, B. (2007) ¿Una sociedad del conocimiento? Revista Temas 49, 80-93. https://temas.cult.cu.

Del Rey, Y. (2023). La Sociedad del Conocimiento: una necesidad para el desarrollo social en el contexto cubano actual. Publicado en Libro Digital, Estudios de Ciencia e Innovación para el desarrollo. Primera Edición. inBlueEditorial. En https://inblueeditoral.com ISBN: 978-9942-45-021-0 Doi:1056168/ibl.ed.167918

Díaz Lazo, Y. (2022). Epistemología y Cultura: retos de la “sociedad del conocimiento”. Revista Horizontes y Raíces, 10(2). https://www.hraices.uh.cu

Díaz-Canel, M. (2023). Conferencia: La gestión de la ciencia y la innovación en el sistema de la educación general en Cuba. Congreso Internacional Pedagogía 2023. Disponible en https://www.mined.gob.cu.

Drucker, P.F. (1993). La sociedad pos capitalista. Argentina: Editorial Sudamericana SA.

Jaillier, E. (2020). Comunicación, sociedad del conocimiento y ciudad. https://www.researchgate.net/publication/341686460 DOI: 10.18566/978-958-764-807-2

Fowler, K. (2021). Núñez Jover: La alternativa es la sociedad socialista del conocimiento [Entrevista]. Cubadebate. http://www.cubadebate.cu/especiales/2021/01/15/jorge-nunez-jover-la-alternativa-es-la-sociedad-socialista-del-conocimiento/

Lamo de Espinosa, E. (2010). La sociedad del conocimiento. Información, ciencia, sabiduría. Madrid, Real Academia de Ciencias Sociales y Política http://www.boe.es http://www.academia.edu

López Dosagües, R. y Zumeta Fernández, R. (2021). Raíces históricas para los usos del conocimiento sociohumanístico en Cuba. Su impacto en la sociedad cubana [Ponencia] UCIENCIA.21. IV Conferencia Científica Internacional Universidad de Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba. https://repositorio.uci.cu/bitstream/123456789/9779/1/UCIENCIA_2021_paper_130.pdf

López Dosagües, R: (2015). La Filosofía de los usos del conocimiento sociohumanístico en Cuba en el período 1959 al 2009 [Tesis de Doctorado, Instituto de Filosofía]. https://repositorio.uci.cu/jspui/handle/ident/8370

Montoya López, L (2018). Sociedad del conocimiento, perspectiva y metodología para establecer su concepción. Encontrado en: https://www.researchgate.net/publication/323846024

Mujica, Sequeira R.M. (2019). Sociedad del conocimiento. Revista Docentes 2.0, 6(3). https://doi.org/10.37843/rted.v6i4.75

Núñez, J (2022). CTS en Cuba: trayectoria académica y proyección social.Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad- CTS, 17(50), 237-242. Retrieved from http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view

Núñez Jover, J. (2010) "Conocimiento académico y sociedad". Ensayos sobre política universitaria de investigación y posgrado. Plaza de la Revolución. Editorial UH https://catalogosiidca.csuca.org

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura (UNESCO). (2005). Informe mundial: Hacia las sociedades del conocimiento. París: Ediciones UNESCO.

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura (UNESCO). (2015). Informe mundial sobre la ciencia hacia 2030. Disponible en: http://research.un.org/es/docs/ga/quick/regular/70

Pedraja, L. (2017). Desafíos para la gestión pública en la sociedad del conocimiento. Revista Interciencia, 42(3),145.http://www.redalyc.org/pdf/339/33950011001.pdf

Pescador, B. (2014). ¿Hacia una sociedad del conocimiento? Revista Med, 22(2), 6dehttp://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S01215256201400200001

Poss, R, Knaggs, Ana, Silva,J. (2023): Valoraciones sobre el proceso formativo del pensamiento científico desde una intencionalidad axiológica. Revista Santiago, 161, http:/santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/index

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo en Cuba (PNUD). (2019). Plan nacional de desarrollo económico y social hasta el 2030. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/FOLLETO%20PNDES%20%20FINAL%20est%C3%A1%20en%20planificaci%C3%B3n_0.pdf

Stehr, N., (1994). Knowledge Societies.The transformation of labour, property and knowledge in contemporary society.London: Sage.

Tedesco, J.C. (1999): La educación y la construcción de la democracia en la sociedad del conocimiento. IIPE-UNESCO, Buenos Aires. https://www.uv.es

Tobón, S. (2017). Ejes esenciales de la sociedad del conocimiento y la socioformación. Mount Dora (USA): Kresearch. https://cife.edu.mx

Tobón, S., Guzmán, C. E., Hernández, J. S. y Cardona, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Revista Paradígma, 36(2). https://ve.scielo.org/pdf/pdg/v36n2/art02.pdf

Torres-Cuevas E, González-Díaz, P (2021). Las ciencias en la construcción de la sociedad y la cultura cubanas. Tesis a debate. Ediciones IMAGEN CONTEMPORÁNEA, La Habana. https://patrialibros.org

Published

2024-06-03

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.