The practical professional pre and the development of professional abilities.Methodologicalvaluations
Keywords:
practical, professional formation, abilities, theoretical knowledge, practical knowledgeAbstract
The objective of this article is centered in valuing from the pedagogic didactic point of view the importance of the practical professional pre, and how through a systemic didactic work you can contribute to the development of professional abilities. For it, it is indispensable to discern the paper of the theoretical knowledge in the process of teaching learning practice, summing up the interaction centers the theoretical thing and the practical thing. In this analysis the methods configuration relationship were used, the dialectical one as system and concrete historical analysis when studying the practical professional pre in the Ecuadorian reality. Lastly this study ago a characterization of the main deficiencies of the practical professional pre and their incidence in the ways of performance of the professional futures in the universities of Ecuador.
References
Albertos, A., Domingo, A., & Albertos, J. E. (2018). Reflective learning.An experience with engineering students.Internacional Journal on Advances in Education Research (EduRe Journal), Volume 1, Issue 1, Paper 4, 51-63.
Alvarez, P., Parker, A., &Vallice, R. (2017). Critically reflective practitioners: exploring our intentions as teacher educators, Reflective Practice. International and MultidisciplinaryPerspectives, 14:3, 392-405.
Calle, R., Rodríguez, M., & Amayuela, G. (2015). Las prácticas preprofesionales en la formación docente, a través de procesos reflexivos, colectivos y vivenciales. Paperpresented at the xiii Conferencia Internacional de Ciencias de la Educación, Universidad de Camagüey. Camagüey-Cuba.
Domingo, A. (2018). El método R5 de Práctica Reflexiva. Evaluación de su impacto en la formación inicial de maestros. Innoeduca.International
Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 4-13. doi:http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4666
Erazo Jiménez, M. S. (2019). Práctica reflexiva como estrategia de desarrollo profesional: presencia y estructura en reuniones docentes. Educación y Educadores, 12 / 1, 47-74.
Fandiño, Y., Ramos, B., Bermúdez, J., & Arenas, J. (2016) Nuevos discursos en la formación docente en lengua materna y extranjera en Colombia. Educación y Educadores (19), 46-64.doi:10.5294/edu.2016.19.1.3. Colombia.
García-Cabrero, B.; Loredo, J., Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. REDIE, vol.10, ISSN 1607-4041.
Gómez López, L. (2008). Los determinantes de la práctica educativa Universidad, núm. 38, julio-septiembre, 2008, pp.29-39. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. Distrito Federal, Organismo Internacional. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37303804
Galbán, S. (2015). Qué significa “didáctica reflexiva”. Recuperado de: http://practicareflexiva.pro/que-significa-didactica-reflexiva/
García, G., &Addine, F. (2013). La práctica pedagógica y la profesionalidad del docente. Paperpresented at the Pedagogía 2013, La Habana, Cuba.
Imbernón, F. (2018). La formación del profesorado universitario: orientaciones y desorientaciones. Las prácticas de formación del profesorado universitario. In Graó (Ed.), En Juan Bautista Martínez (coord.). Innovación en la Universidad: Prácticas, Políticas y Retóricas. Barcelona, España.
Kerlinger F. (1975) Investigación del comportamiento. Técnicas y Metodología.
Editorial Interamericana. México. 1975; pág. 47-56.
Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación delprofesorado. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, v. 24 n. 2, 83-101.
Latorre, M. J., y Blanco, F. J. (2011). El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. REDU ‐ Revista de DocenciaUniversitaria, Vol 9 (2), 35 ‐ 54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosa Romelia Posso-Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









