Socialization of Individuals with Intellectual Disabilities. Community Intervention Program in the Parish of Colonche, 2024
Keywords:
Disability, challenges, barriers, community and participationAbstract
Intellectual disability is a condition that has led to have certain disadvantages, so that individuals can be linked in society, since, there are challenges such as barriers of discrimination and segregation in the community, through the research objective was to design a community intervention program in Colonche Parish, which will contribute to the socialization of people with intellectual disabilities, in addition, the research methodology had a qualitative-inductive approach, with a descriptive research scope of cross-sectional cut, using the technique of focus groups that resulted in the physical and emotional wear is connected to the lack of public management in social activities, finally it was possible to know that people with intellectual disabilities still live in exclusion, although fundamental aspects are addressed to generate socialization with other actors.
References
Silverman , R. (2004). Community-Based Organizations: The Intersection of Social Capital and Local Context in Contemporary Urban Society. Prensa de la Universidad Estatal de Wayne.
CONADIS, C. N. (15 de enero de 2024). Consejo Nacional para la igualdad de Discapacidades. Recuperado el 26 de Abril de 2024, de https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/se-amplia-la-extension-de-la-vigencia-del-carne-de-discapacidad-hasta-diciembre-de-2024/
Cueto Urbina, E. (2020). Investigación cualitativa. Applied Sciences in Dentistry, 1(3), 8-25.
Desarrollo, P. d. (15 de Mayo de 2024). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado el 26 de Abril de 2024, de https://www.undp.org/es/latin-america/blog/considerar-la-inclusion-de-las-personas-con-discapacidad-para-lograr-los-ods
Discapacidades, R. N. (29 de Diciembre de 2023). Datos abiertos. Recuperado el 06 de Septiembre de 2024, de Datos abiertos: https://datosabiertos.gob.ec/dataset/registro-nacional-de-discapacidades/resource/dc126b77-4cbf-4395-bc64-37187cdf5c46
Fernández Riquelme, S. (2017). Acción social. Revista de política social y servicios sociales. Instituto de Política social y SocialMurcia.
González Casa, D., Ducca Cisnero, L., & Garcia Román, C. (2020). La incidencia del apoyo social comunitario en la calidad de vida de las personas con discapacidad. Dialnet, 51 (3), 83-103.
Igualdad, P. d. (21 de Marzo de 2014). Gobierno del Ecuador. Recuperado el 04 de Mayo de 2024, de Gobierno del Ecuador: https://www.finanzas.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/Pol%C3%ADtica-desde-la-Agenda-Nacional-para-Igualdad.pdf
Martínez Moreno, L. (2020). Posturas del paradigma socio-crítico como aportes a la educación y gestión educativa en colombia. Revista Dialogus, 77-85.
Morán Súarez, L., Gómez Sánchez, L., & Alcedos Rodriguez , M. (2019). Inclusión social y autodeterminación: los retos en la calidad de vida de los jóvenes con autismo y discapacidad intelectual. Riberdis, 50 (3), 29 - 46.
Reyero Simón, L., Cordero Verdugo, R., & Vargas Delgado, J. (2020). La investigación acción participativa (IAP) en el marketing político 3.0. La inteligencia emocional intrapersonal e interpersonal en el caso de podemos y ciudadanos. Revista de ciencias sociales, (167), 207-226.
Rodríguez, M. &. (2018). Diseño de investigación de corte transversal. Revista médica sanitas, 21(3), 141-147.
Roselló, A. K., Olivera, J. F., & Tejera, A. G. (2021). La inclusión escolar del educando con TEA desde la concepción histórico-cultural de Vygotsky. Conrado, 17(78), 214-222.
Rodríguez Luna, M. (2019). El taller: una estrategia para aprender, enseñar e investigar. Recuperado el 16 Septiembre de 2024, de Repositorio de la Universidad Distrital Francisco Jóse de Caldas:
Social, M. d. (2013). Atención en el Hogar y la Comunidad. Recuperado el 05 de Octubre de 2024, de Inclusión. Gob.ec: https://www.inclusion.gob.ec/servicios-mies-para-personas-con-discapacidad/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nohelia Jamilex Tomala-Prudente, Victor Manuel Solórzano-Méndez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0