Evaluation of the quality management system of COPEXTEL S.A. CORPORATION
Keywords:
Procedure, quality management, companiesAbstract
This work was carried out with the purpose of designing a procedure for the evaluation of the Quality Management System of the COPEXTEL S.A. Corporation; which would respond to one of the goals set forth in the strategic vision of the organization to increase quality and efficiency in business activities. The proposed methodological instrument consists of stages and steps arranged in a logical and interrelated manner, which include the application of a series of methods and tools that contribute, from a practical standpoint, to diagnosing the performance of quality management in this entity; allowing for the detection of problems and deficiencies in the corresponding activities, as well as the application of indicators that enable the establishment of criteria for decision-making; redefining the functionality of responsibilities, capacities, and competencies; thus constituting a guide for perfecting work methods and enhancing improvement opportunities.
References
Carriel, R. J., Barros, C. K., y Fernández, F. M. (2018). Quality management in the context of the pharmaceutical industry: A case study in Colombia. Journal of Business Research, 92, 123-130.
Cabrera, E., y Torres, R. (2022). Evaluación del impacto de un sistema de gestión de calidad en la satisfacción del cliente: Un estudio en el sector hotelero. Revista Calidad Total, 15(3), 78-92.
David, F. R., & Porter, M. E. (1980). Concepts of strategic management. Prentice Hall.
Deming, W. E. (1950). On quality: A new approach to management. Quality Press.
Feigenbaum, A. V. (2000). Total quality control (3rd ed.). McGraw-Hill.
Fontalvo, T., y De La Hoz, E. (2018). Quality management in schools: Analysis of mediating factors. Fundación Confemetal.
García, C., Quispe, C., y Ráez, L. (2020). Calidad total en la gestión educativa. Editorial San Marcos.
García, F., y Pérez, L. (2023). Estrategias para la implementación efectiva de SGC en pequeñas y medianas empresas. Revista Latinoamericana de Calidad, 12(1), 12-25.
Hernández, M., y Salazar, J. (2020). Análisis de la relación entre SGC y desempeño organizacional en empresas manufactureras. Revista Estudios Empresariales, 8(2), 34-50
Honshi, K. (1950). Quality control in Japan. Tokyo: Japanese Standards Association.
Kendall, K., & Kendall, J. (2005). Análisis y diseño de sistemas (6.ª ed.). Pearson Educación.
López, R., y Martínez, P. (2021). La gestión de calidad como herramienta par a la sostenibilidad empresarial: Un enfoque práctico. Revista de Gestión Sostenible, 9(4).
Martínez, A., y Ruiz, C. (2022). Implementación del ciclo PDCA en la mejora continua de procesos: Un estudio de caso. Revista Calidad y Productividad, 11(3), 45-60.
Morales, T., y Castro, E. (2023). Certificación ISO 9001: Un análisis crítico de su impacto en la competitividad empresarial. Revista Internacional de Calidad, 14(2), 88-102.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
Ramírez, L., y Soto, D. (2021). La influencia del liderazgo en la implementación de sistemas de gestión de calidad: Un estudio empírico. Revista Gestión y Liderazgo, 10(2), 67-80.
Rincón, C., y Quispe, C. (2022). Mejora continua a través del SGC: Estrategias para el éxito empresarial. Revista de Investigación en Calidad, 6(3), 23-39.
Sánchez, M., y Valdés, T. (2023). Herramientas estadísticas para el control de calidad en procesos industriales: Un enfoque práctico. Revista Calidad y Estadística, 5(1), 40-55.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irina Heredia Cantillo, Daniel Labañino González, Víctor Norberto Pérez Ferrer, Yoedanka Rodríguez Pila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0