This is an outdated version published on 2025-09-18. Read the most recent version.

Methodological guide for evaluating learning in the virtual teaching-learning environment

Authors

  • Yadira Romero Rodríguez Universidad de Moa, “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Facultad de Ciencias Sociales y Economicas, Dpto de Informática, Moa, Holguín, Cuba
  • José Luis Montero O' Farrill Universidad de Moa, “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Facultad de Ciencias Sociales y Economicas, Dpto de Informática, Moa, Holguín, Cuba
  • María Elena Pardo Gómez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Centro de Estudios Pedagógico, Santiago de Cuba, Cuba.
  • José Manuel Izquierdo Lao Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Centro de Estudios Pedagógico, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

EVEA: Virtual Teaching Learning Environment, learning assessment, teaching-learning process.

Abstract

Currently, Virtual Teaching and Learning Environments offer a wide variety of learning assessment resources and tools that teachers can use; however, at the Dr. Antonio Núñez Jiménez University of Moa, these resources are not being adequately utilized. This is especially true for providing consultations, clarifying doubts, tutoring, and discussing topics of interest to the subject, among other essential elements that foster an active and participatory dynamic in professional development.
This work aims to enhance faculty performance in assessing student learning in the Moodle Virtual Teaching-Learning Environment at the Dr. Antonio Núñez Jiménez University of Moa through self-improvement, supported by a methodological guide. This positively impacts the teaching-learning process of the aforementioned institution's professionals.

References

Castellanos, V., D.,Henry R., Carmona T. y Grazia Cochachi, M. (2021). GUÍA METODOLÓGICA PARA EDUCACIÓN EN ENTORNOS NO PRESENCIALES

Conde, V., García, D., García , J., Hermiz, A., Moreno, J., Muñoz, L. y Osorio, A. (2017). Manual Moodle 3.1 para el profesor.Universidad Politécnica de Madrid. Gabinete de Tele-Educación.

Chen, Z., Jiao, J., y Hu, K. . (2021). Formative assessment as an online instruction intervention: Student engagement, outcomes, and perceptions. International Journal of Distance Education Technologies, 19(1), 50-65. Disponible en: https://doi.org/10.4018/IJDET.20210101.oa1.

Conde, V., García , D., García, J., Hermiz, A., Moreno, J., Muñoz, L., Osorio, A., Ramos, H. . (2019). Manual Moodle 3.5 para el profesor.Universidad Politécnica de Madrid. Gabinete de Tele-Educación.

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute.

Fallas, D., & Guido, I. (2021). Evaluación de dos cursos modulares en la Universidad de Costa Rica a partir de la conceptualización de la flexibilidad curricular. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-20

Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. Jossey-Bass.

Guillén, G., D., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E., y Colomo-Magaña, E. (2020). ICT resources for research: an ANOVA analisis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender. . Education and Information Technologies, 25, 4575-4589.

Herrero González, D., Manrique Arribas, J. C., y López-Pastor, V. M. . (2021). Incidencia de la Formación Inicial y Permanente del Profesorado en la aplicación de la Evaluación Formativa y Compartida en Educación Física. Retos, (41), 533-543. Disponible en: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86090

Hevia, A. E. C. (2000). EL PAPEL DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LAS COMUNICACIONES (TICs) EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE A COMIENZOS DEL SIGLO XXI.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27(1), 1-12.

Romero,Y., y Montero, J. (2023). Diagnóstico de la Evaluación del Aprendizaje en Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje. Revista EduSol. ISNN: 1729-8091, Tomo III, Folio 1031

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. . Revista de Educación a Distancia, 53.

Superior, M. d. E. (2022). Ministerio de Educación Superior. Reglamento del Trabajo

Docente Metodológico de la República de Cuba (Resolución 47/2022). La Habana: MES; 2022.

Venegas-Ramos, L., Luzardo Martínez, H. J., & Pereira Santana, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (71), 35-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405

Published

2025-09-18

Versions

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.