Didactic proposal to promote the contents of nutrional sovereignty and education plan
Keywords:
complementary program, food security, food sovereignty, food production.Abstract
urrently, the Food Security Plan in the Education sector aims to raise awareness among students about the importance of food production. The research aims to develop a complementary program to promote the appropriation of the contents of the Food Sovereignty and Nutrition Education Plan among lower secondary school students. Scientific methods were used at the theoretical level: analysis-synthesis and induction-deduction; and at the empirical level: observation, interviews, surveys, and the statistical-mathematical method: percentage calculation. The implementation of the complementary program led to transformations in students' understanding of the contents of the Food Sovereignty and Nutrition Education Plan, the acquisition of basic skills for growing vegetables, condiments, and medicinal plants, and habits for maintaining proper hygiene when consuming these foods. The results achieved are reflected in the students' actions based on their awareness of Food Sovereignty and Security, as revealed in the social and environmental impact.
References
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019, 10 abril). Constitución de la República de Cuba. Editora Política. La Habana.
Avilleira Cruz, I., Casanovas Cosío, E., & Suárez Del Villar Labastida, A. (2021). La seguridad alimentaria: evolución del concepto y su expresión en el contexto cubano. Revista Científica Agroecosistemas, 9(3), 159-167.
Bazán, A. (2014). El lenguaje científico de la biología en las carreras del área de ciencias naturales en las Universidades de Ciencias Pedagógicas. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Santiago de Cuba.
Calzado Lahera, D. (2004). Un modelo de formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial del profesor. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Enrique José Varona”. La Habana.
Chávez Rodríguez, E. J. (2024). ¡Es la hora de comer!, Niños y niñas aprendiendo con soberanía alimentaria. Raíces: Revista de Ciencias Sociales y Políticas, 119-138.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2022). Hacia una seguridad alimentaria y nutricional sostenible en América Latina y el Caribe en respuesta a la crisis alimentaria mundial.
Cruz Cuesta, R., Sánchez Palacios, Z. & Zamora Vega, J. J. (2024). Tratamiento curricular y extracurricular del plan de soberanía alimentaria, educación nutricional y la tarea vida. Maestro y Sociedad, 21(3), 1571-1576. Recuperado a partir de http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6550
ICCP. (2016). ¿Cómo construir el currículo institucional? Material digital.
FAO. (2011). La Seguridad Alimentaria: Información para la toma de decisiones. Disponible en: http://www.foodsec.org/
Figueroa García, A., Alfonso Rodríguez, G. & Cruz Pérez, Y. (2023). Soberanía alimentaria en la Filial Universitaria Municipal Baraguá: retos y desafíos. Opuntia Brava, 15(1), 258-267. Recuperado a partir de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1296
Jardinot Mustelier, L. R. (2021). Biología Educativa en la Escuela Media. Teoría y metodología para su dirección pedagógica. Material didáctico. Especialidad de Posgrado en Docencia de la Biología.
Medina, D. E. & Chacón, D. J. (2020). Programa de Biología 1, Séptimo grado. ICCP. La Habana.
Ministerio de Justicia. (2022). Ley 148/2022 “Ley de Soberanía Alimentaria y Seguridad Alimentaria y Nutricional” (GOC-2022-754-077).
Ministerio de la Agricultura. (2020). Plan de Soberanía Alimentaria y Educación Nutricional en Cuba. La Habana.
Pacheco Lozano, P. & Molina Andrade, A. (2021). Inclusión de la seguridad alimentaria en la dinámica escolar. Número extraordinario Memorias V Congreso Latinoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias.
Pacheco Lozano, P. & Molina Andrade, A. (2024). La soberania y seguridade alimentaria en la escuela primaria rural. Revista Latinoamericana De Educación Científica, Crítica Y Emancipadora, 3(1), 76-88. http:/doi.org./10.5281/zenodo.13887972
Pérez A., A. (2014). La educación agrícola. Un enfoque para el proceso formativo de las generaciones presentes y futuras. Recuperado de http://atlante.eumed.net/http://atlante.eumed.net/educacion-agricola/
Rodríguez, O., Vinent, M. & Pérez, A. (2023). Perspectivas de la educación agrícola en Secundaria Básica. EduSol. 23(82), 42-53.
Rodríguez, O. (2023). La transversalización de la educación agrícola en Secundaria Básica. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación]. Santiago de Cuba.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anieska Bazán Delgado, Geomaris Callis López, Sheila Erminda Despaigne Bazán, Yaritza Tissert Debrosse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0