Sociocultural competence development in the Odontologists´ postgraduate studies in the English language

Authors

  • Irina Margarita Monier-Loddo Universidad de Oriente
  • Luisa Acosta-Ortega Universidad de Oriente
  • Pura de la Caridad Rey-Rivas Universidad de Oriente

Keywords:

postgraduate studies, postgraduate studies in English language, communicative competence, sociocultural competence and Odontologist.

Abstract

Recently, Odontologists have increased their action on international missions to English speaking countries, reason for which knowing and using the English language has occupied an important position and it has been directed through strategies which still in use do not satisfy Odontologists’ needs. Thus, it is evident that for a better services quality in English speaking contexts, it is not only necessary the knowledge about their specialty if they are not able to communicate in socio-professional contexts with no interference when communication is considered the essence of doctor-patient relationship. That is why, a bibliographical revision is carried out to epistemologically characterize the process of postgraduate studies of Odontologists in English language, attending to the sociocultural competence development.

References

Acosta Padrón, Rodolfo y Alfonso Hernández, José. (2008) Didáctica interactiva de la comunicación. Soporte digital.

Antich, Rosa. (1988) Metodología de la Enseñanza de las Lenguas Extranjeras. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

Añorga Morales, Julia. (2006). Leyes Principios Educación Avanzada Proceso de Mejoramiento Profesional y Humano. En soporte digital.

Arroyo Carmona, Martha; Pozo Luis, Clara. (2010). Propuesta para la Formación Postgraduada en el Idioma Inglés de los Profesores Universitarios”. Pinar del Río. Avances Vol. 12 No. 3 julio-septiembre 2010.

Barbon Pérez, Olga Gloria. (2010). Competencia comunicativa: sueño realizable para el colaborador profesional de Enfermería. Biblioteca Virtual para Formación Postgraduada de Directivos del Sector Salud. [Formato DVD]. ENSAP. Ciudad de la Habana.

Barbon Pérez, Olga Gloria. (2011) Pertinencia de una estrategia para el mejoramiento de la competencia comunicativa en inglés del colaborador. Odiseo, Revista Electrónica de Pedagogía. Año 8, número 16, enero-junio de 2011.

Barriel Guevara, María Teresa. (2010). Propuesta del método RINTERC para la preparación de los docentes del CP de la FENHI. Tesis en Opción al Título de Master en Español como Lengua Extranjera. Stgo de Cuba, Cuba.

Biram Michel; Zárate Geneviève. La competencia socio-cultural en el aprendizaje y la enseñanza de las lenguas extranjeras. Digitalizado por Red Académica. Universidad Pedagógica Nacional.

Canale, Michael. (1983). From communicative competence to communicative language pedagogy. En RICHARDS, J.C. y SCHMIDT, R.W. Language and Communication. London. Longman.

Celce-Murcia, Marianne. (2007). Rethinking the Role of Communicative Competence in Language Teaching. En Intercultural Language Use and Language Learning. Springer, Netherlands.

Coperias Aguilar, Maria José. (2007) Dealing with Intercultural Communicative Competence in the Foreign Language Classroom. En Alcón Soler, Eva and Safont Jordà, Maria Pilar. Intercultural Language Use and Language Learning. Springer.

Cruz Rizo, Lorna y Matos Hernández, Eneida. (2011) La práctica investigativa, una experiencia en la formación doctoral en ciencia pedagógica. Ediciones UO. Santiago de Cuba.

Fernández Morera, María Esther. (2013) La Educación de Postgrado, Paradigma de la Ciencia y la Técnica en el Contexto de la Universalización”. Palmira. Razón Y Palabra. Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación. No. 83 JUNIO - AGOSTO 2013. Disponible en www.razonypalabra.org.mx

González Maura, Viviana. (2002).¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. En Revista Cubana de Educación Superior. Vol. XXI. No 1. 45- 53 p.

González Pacheco, Otmara. (1994) Curriculum: Diseño, Práctica y Evaluación. Octubre 14 de 1994. Soporte digital

González Pérez, Lourdes del Pilar. (2005) Modelo de Educación a Distancia para el diseño de la superación profesional en los docentes. Tesis doctoral. ISP “Félix Varela”, Villa Clara.

Hymes, Dell. (1971) Competence and performance in linguistic theory. En Language acquisition models and methods. New York: Academic Press.

Hymes, Dell. (1972). Models of the interaction of language and social life”. En Directions in sociolinguistics: the ethnography of communication. New York: Holt Reinhart & Winston.

“Ley Orgánica 5 del año 2002, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional” (art. 7.3.b.). En Meneses J. F. Competencias básicas. 1 de septiembre de 2005.

Morales, Victor. (1996). La relación entre estructura de la ciencia, estructura académica y los trabajos de grado”. En Universidad, postgrado y educación avanzada. Ediciones del Centro de Estudios e Investigaciones sobre Educación Avanzada (CEISEA). VOL 2 Caracas.

Nuñez Jover, Jorge. (1996). Universidad, Posgrado y educación avanzada. CEISEA. Caracas.

Piaget, Jean. (1969) Psicología y Pedagogía. Barcelona. España

Resolución No. 132/2004 del Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de Posgrado de la Republica de Cuba.

Rey Rivas, Pura de la Caridad. (2011). Dinámica socio-laboral-profesional de la semipresencialidad en la Educación Superior. Tesis en opción a grado de Doctor en Ciencias. Universidad de Oriente. Cuba.

Sercu Lies; Bandura, Ewa, Castro Paloma, Davcheva Leah, Laskaridou Chryssa, Lundgren Ulla, Méndez García María del Carmen y Ryan Phyllis. (2005). Foreign Language Teachers and Intercultural Competence. An International Investigation. Multilingual Matters LTD. Toronto.

Van Ek, J. (1986). Objectives for Foreign Language Learning. Council of Europe. Strasbourg.

Published

2018-03-23

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.