Family conducting the deviant behavior of adolescents

Authors

  • Mirtha del Prado-Morales Universidad Autónoma de Madrid
  • Maritza Morales-Sánchez Universidad de Oriente
  • Iraida Cedeño Dirección Provincial de Salud

Keywords:

family, deviant behavior, adolescents.

Abstract

The family is one of the most important social institutions for the development and education of children, it feels the bases for the affection, respect and love manifest in all its training process. This study aims to assess the impact of its educational function in adolescents with deviant behavior, to propose actions that contribute to the effectiveness of social prevention work in this direction. We conclude stating as family dysfunctionality is the feature that distinguishes the families of adolescents with deviant behavior in the community environment, demonstrating the need for a systematic, coordinated and differentiated work with the same tool in this direction.

References

Álvarez Sintes, R. (2001). Medicina General Integral. (Volumen 1). La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas.

Arés, P. (2008). Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana, Cuba.

Arés, P. (2010). La familia una mirada al futuro. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana, Cuba.

Benítez, M. E. (2003). La familia cubana en la segunda mitad del siglo XX. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Sociales.

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método. Barcelona: Editorial Hora.

Colectivo de autores. (2017). Informe de Investigación del proyecto “Estudios sociales sobre la juventud santiaguera en la temática: Prevención de Conductas Inadecuadas en Adolescentes y Jóvenes. Departamento de Sociología. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Fleitas, R. (2010). La Familia en el análisis sociológico. Su objeto de estudio. Departamento de Sociología, Universidad de La Habana, Cuba.

Fleitas, R. (2014). Familia Cubana y vida cotidiana. El cuidado de la infancia. Problemas y estrategias de enfrentamiento. Departamento de Sociología, Universidad de La Habana, Cuba.

Luhmann, N. (2006). Sistemas sociales. México: Editorial Herder.

Torrente, G. (2013). La Inducción: Una estrategia Educativa que favorece la Adaptación Social en la Adolescencia. Universidad de Murcia, España.

Ritzer, G. (2007). Teorías Sociológicas Contemporáneas. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Published

2018-10-16

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.