Academic patriarchalism is reproduced in the daily life of the Universities

Authors

  • Claudia del Pilar Vélez-De La Calle Universidad San Buenaventura de Cali
  • Manuela María Correa-Vélez Universidad de Barcelona, España

Keywords:

Academic patriarchalism, symbolic violence, denial of the feminine, labor abuse, social invisibility.

Abstract

Academic patriarchal practices have been strengthening over the years, instead of reducing symbolic and workplace violence they have increased. The emotional wound on the dignity of academics is strong. Not only has our epistemic self-esteem been depredated, but the extractivist culture of female knowledge is increasingly aggressive. Both the rights perspective and the differential perspective are blurred in practices of denial of the value of the feminine. The limit for abuse is diluted. Although the complaint of sexual harassment is currently being exhibited, workplace harassment is embodied in the feminine with the overload of intermediate operational functions serving as assistants, secretaries, clerks of minutes. It is a common place to speak of the management of authoritarian power copied from patriarchal power and how many women appropriate its repetition, however, the enthronement of that matrix of thought has become a mentality.

References

Ballarín Domingo, P. (2015). Los códigos de género en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 68 (2015), pp. 19-38 - OEI/CA Disponible en https://rieoei.org/historico/documentos/rie68a01.pdf

Bonsignore, C. (2019). Las universidades como territorio del patriarcado. Entrevista con Graciela Morgade sobre la desigualdad de género en el ámbito académico (16 de julio de 2019). Disponible en https://www.pagina12.com.ar/206500-las- universidades-como-territorio-delpatriarcado.

García Ramírez, C. (2016). Mujeres e historia. Cuestionando la invisibilidad y tornándonos visibles. Procesos Históricos, núm. 29, enero-julio, 2016, pp. 36-44 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/200/20044209009.pdf

Mayorga, K. (2018). Igualdad de género en la educación superior en el siglo de Palermo.Graduate School of Business. Nº 18. Noviembre 2018. Disponible en https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr18/PBR_18_07.pdf

Ordorika, I. (2015). Equidad de género en la Educación Superior. Revista de la educación superior, 44(174), 7-17. Recuperado en 30 de septiembre de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000200001&lng=es&tlng=es.

Universidad Cooperativa de Colombia UCC (2019) Acuerdo Superior # 503. Por medio del cual se declara la política de inclusión e interculturalidad de la UCC. Consejo Superior Universitario. 10 de septiembre de 2019 Acuerdo N. 503. Disponible en https://www.ucc.edu.co/asuntos legales/AcuerdosSuperiores2019/Acuerdo_503_de_2019.pdf

Universidad del Bosque. (2019) Política de género. Bogotá, 40 p. Disponible en https://www.unbosque.edu.co/sites/default/files/2019-04/politica-de-generoueb.pdf

Published

2021-04-23

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.