System of classes in Comprehensive Care for the Family II of the stomatology career

Authors

  • María Rosa Paneque-Gamboa Facultad de Ciencias Médicas de Granma
  • Victoria E. Torres-Moreno Sede Universitaria Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma
  • Rosa Elena Rodríguez-Paneque Sede Universitaria Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma
  • Rosaines Rodríguez-Paneque Policlínico 2 Ángel Ortiz Vázquez, Manzanillo, Granma

Keywords:

cognitive independence, productive methods, professional problems.

Abstract

This work enunciates a didactic proposal in the formation of 4th year students in the career of Stomatology in the subject Comprehensive Family Care II with the conception of productive methods in a class system where the learning of contents of oral diseases isenhancedin Primary Health Care.A theoretical investigation wascarried out during the 2019-2020 academic year, the analytical-synthetic method was applied as a theoretical method to obtain and process the information. Contents, objectives, skills, values and productive methods were used in the different types of FOE. The proposal provides the teacher with tools for the development of two workshop classes, a productive integrative seminar, and work education stimulating cognitive independence and productive character in students in solving professional problems.

References

Alarcón, O. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030”. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/Ministro_Alarcon.pdf

Espinoza, F. (2018). Presencia de los métodos problémicos en la educación básica. Revista Mendive ,16(2), 1-15.

Martínez, A. (2017). Educación en el trabajo en la carrera de Estomatología dentro del plan de estudios D. Revista Neuronum, 3(2) 1-6.

Martínez, A. (2019). La visita a la familia como modalidad de educación en el trabajo en Estomatología. Rev Panorama. Cuba y Salud, 14(3), 70-73.

Ministerio de Salud Pública. (2017). Programa de la Asignatura Atención integral a la Familia II. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas.

Murillo, S. (2017). Consideraciones teóricas de la enseñanza problémica: su importancia en la formación de los profesionales de Odontología. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 88-94.

Paneque, G. (2017). Propuesta metodológica aplicada de carácter problémico en la formación profesional del futuro estomatólogo. Rev Santiago. 144, 624-637.

Pedroso, J. (2017). Influencia del tutor en la educación en el trabajo. Revista Médica Electrónica, 39(2), 1-12.

Reyes, C. (2017). Métodos problémicos e independencia cognoscitiva. Revista Roca, 13(2), 93-108.

Salas, A. (2017). Educación en el Trabajo en salud En: Modelo formativo del médico cubano.

Bases teóricas y metodológicas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Published

2021-05-16

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.