The use of TIC in the process of teaching-learning, a view at the career of Artistic Education
Keywords:
Artistic Education, digital resources, cultural practicesAbstract
The following article reveals the importance and pertinence of the use of TIC in present-day contexts of pandemic, where it is imposed appealing to creativity and innovation like a suitable resource in the exercise of the profession. This research’s objective is to meditate about how the Artistic Education favors the use of some digital resources as TIC in the teaching learning process. It has been utilized various scientific methods like the Dialectic - Materialist, which permitted the determination of dialectic relations among the process of formation for the Artistic Education’s graduate and the use o TIC like technological resource. Besides, we applied methods of the theoretic and empiric level to know the status of subject as to the use of TIC in the aforementioned race. The insufficient use of technological tools within the host curriculum becomes evident within principal results.
References
Organización de las Naciones Unidas. (2016). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
Álvarez-Rodríguez, M.D., Bellido-Márquez, M.C., Atencia-Barrero, P. (2019). Enseñanza artística mediante TIC en la Educación Secundaria Obligatoria. Análisis de herramientas docentes en línea. Educación a Distancia, 19(59),http://dx.doi.org/10.6018/red/59/05
Álvarez García, L. (2012, 25 de junio). Enseñar Plástica con TIC, Intercambio de Experiencias educativas [Ponencia]. X Jornadas de Intercambio Experiencias Educativas. Avilés, España. https://jornadascpraviles.wordpress.com/2012/06/21/lucia-alvarez-garcia-ensenar-plastica-con-tic/
Arango Hernández, Y. (2020). Aproximación al estudio del acceso a la Educación Superior Cubana desde el análisis de las brechas de equidad racial en Pinar del Río. [Tesis de Maestría]. Universidad de La Habana.
Colom Cañellas J. A., Sureda, J., y Salinas Ibáñez J. (1988).Tecnología y medios educativos. Cincel. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=764738
Martínez, Y., (2018). Modelo didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje centrado en la creatividad para la carrera cultura física. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.
Méndez Garrido, J. M. y Delgado García M., (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital EducationReview,(29), 134- 165. https://doi.org/10.1344/der.2016.29.134-165
Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E. Material digital. Pág.5
Torres Guerra, A. (2019). El papel de la universidad cubana actual y su influencia en el desarrollo social. Correo Científico Médico, 23(2), 330-333. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200330&lng=es&tlng=es.
Veitia Acosta, A. C. (2020). Metodología para potenciar el protagonismo de líderes estudiantiles desde la extensión universitaria para la carrera Cultura Física. [Tesis de Maestría inédita]. Universidad de Pinar del Río.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedro Javier Valdés-Valdés, Yenisey Arango-Hernández, Ana Caridad Veitia-Acosta, Yudelqui Martínez-León
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0