Teacher's role in the virtual environment of the UTM's online careers
Keywords:
teaching and learning, virtual environment, teacher's role, training needsAbstract
With the constant evolution of technologies, education has had to adapt to the new structural realities of society. The analysis of aspects inherent with the role and training needs frame the purpose of this study. The methodology assumed was of a mixed approach, descriptive in nature. 23 teacher authors and 32 tutors of the Basic Education and Initial Education careers were considered as study population. The survey and focus groups were used as strategies to assess the information obtained. The validity and reliability of the instrument yielded significant results. The results reveal that the teachers, authors and tutors are satisfied with the online teaching-learning processes. The evaluation is considered a means to improve the teaching-learning processes. Training needs are raised in technology, evaluation and educational research. It is concluded that the training process, in virtual environments, has relevance contributing to the optimal achievement of the proposed goals.
References
Area, M. (2016). Ser docente en la escuela digital. Suplemento Profesional de Magisterio, 22. Disponible en: https://goo.gl/SGGsoO.
Cabero A., J. (2004). La transformación de los escenarios educativos como consecuencia de la aplicación de las Tics: estrategias educativas. Formación de la ciudadanía: las Tics y los nuevos problemas, 2004-01-01, ISBN 84-609-0328-1.
Cabero A., J. y Almudena M., G. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. modelos y competencias digitales. Revista de currículum y formación del profesorado. Vol.23, nº3 (julio-septiembre, 2019) issn 1138-414x, issne 1989-6395 file:///C:/Users/hpcq/Downloads/T2%20competencias%20digitales%20Cabero%202019.pdf
Durán, R., Estay-Niculcar, C., & Álvarez, H. (2015). Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior. Aula abierta, 43(2), 77-86.
González et al. (2012). El docente en contextos B- Learning. Primera ed. Bogotá, Colombia.
Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Pérez G, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Editorial Morata.
RELPE. (2011). E-learning: buenas prácticas en la Red Latinoamericana de Portales Educativos. Serie Seminarios, a cargo de la Secretaría Ejecutiva de la Red Latinoamericana de Portales Educativos, RELPE. Recuperado de http://www.relpe.org/wp-content/uploads/2011/05/Elearning.pdf
Rizo R., M. (2020) Rol del docente y estudiante en la educación virtual. V 6, n. 12. https://multiensayos.unan.edu.ni DOI: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Saona-Lozano, R., Saona-Lozano, C., & Santillan-Saona, V. (2021). EL ROL DOCENTE Y SU APORTE EN LA EDUCACIÓN VIRTUAL E INTERCULTURAL. PSICOLOGÍA UNEMI, 5(9), 98-107. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp 98-107p
Universidad Técnica de Manabí. Funciones del equipo de Carreras en Línea. https://www.utm.edu.ec/fcs/
Velázquez A., O. (2019). El nuevo rol del docente virtual para entornos virtuales de aprendizaje, “El caso CEIPA” Vista del nuevo rol del docente virtual para entornos virtuales de aprendizaje. Luoa Empresarial.
Viñals B., A. y Cuenca A., J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 86 (30.2) (2016), 103-114.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Angélica Henríquez-Coronel, Humberto Pastor Castillo-Quintero, Yanet Samada-Grasst, Luis Alfredo Vera-García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0