Reasons to rethink teaching and learning social research methodology
Keywords:
methodology, training, critical thinking, researchAbstract
The intention of this essay is in the problematization of the teaching-learning process of the research methodology from the educational point of view to contribute to the comprehensive training of professionals in the social sciences. It starts from the analysis of the methodology of social research as a tool to identify the contradictions implicit in the problems to which a specialist in these disciplines must respond, in his dual condition of subject and object of the research, in order that the formative process allows to critically appropriate the debates that mainstream scientific thought for social transformation.
References
Acanda, J. L. (octubre-diciembre, 2003). Amor y poder o la relación imposible. Homenaje a Michel Foucault. Revista Temas, 35, 28-41
Borón, A. (2019). El imperialismo recargado: reacciones ante los desafíos del emergente orden multipolar. Conferencia impartida en los marcos de la II Convención Científica Internacional 2019. UCLV, Villa Clara, Cuba.
Bourdieu, P. (1990). Sociología y Cultura. México DF, Editorial Grijalbo, S.A.
Bourdieu P., Chamboredon, J. C,. y Passeron, J. C. (1999). El oficio del sociólogo. México. Siglo XXI Editores.
Cabrera I., Rodríguez D. R,. y Fleites L. (2016). Estereotipos en las relaciones interculturales. Hacia la construcción de un modelo comprensivo desde una concepción histórico cultural de la subjetividad. Villa Clara, Cuba. Editorial Samuel Feijóo.
Díaz De Kóbila, Esther (2001). La Epistemología en los tiempos del fin de las epistemologías. [Tesis de Doctor en Ciencias, Universidad de La Habana. Cuba].
Díaz De Kóbila, E. y Tranier J. (2018) Los vitales años 60: Educación para la liberación. Planteos críticos en América Latina. Revista Hermeneutic. 10, 53-69. Edición 10 años de la revista. http://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/1/index
Durán, G. (Coord.). (2019). Gestión cultural del patrimonio para el desarrollo local en Cuba. Tomo I. Fundamentos. Villa Clara, Cuba. Editorial Samuel Feijóo.
Fabré, I. y Riera, C. (2019). La estrategia metodológica de investigación: herramienta para la prevención de la corrupción en organizaciones empresariales. Revista Cultura, Comunicación y Desarrollo, 4(2), 23-30.
Freire, P. (1997). Pedagogía del oprimido. Argentina, Siglo XXI Editores S.A.
Kohan, N. (2002). Marx en su (Tercer) Mundo. Hacia un socialismo no colonizado. La Habana: Centro Juan Marinello.
Lowy, M. (1991). Qué es la Sociología del Conocimiento. México: Fontamara 117.
Marx, C. y Engels, F. (1975). La ideología alemana. Apéndices, La Habana, Editora Política.
Wrigth Mills, Ch. (1965). La Imaginación Sociológica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Paley, S. Angelino, F., Agadia, K. y Samanes, C. (2012). El “sociólogo como docente. Construcción de modos y estilos de enseñanza desde el planteo de otro basamento identitario: la didáctica de autor”. VII Jornadas de Sociología de la UNLP “Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las ciencias sociales” La Plata, 5, 6 y 7 de diciembre de 2012. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar
Riera, C. y Fabré, I. (abril-junio, 2017). “Pensar el desarrollo: la función del intelectual” Revista Islas, 59, (186) 159-171
Sautu, R. (2005). Todo es teoría: objetivos y métodos de la investigación. (Versión digitalizada) Buenos Aires, Lumiere.
Sautu, R., Bonolio, P., Dalle, P. y Elbert, R. (2006). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Buenos Aires Colección Campus virtual, CLACSO.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Celia Marta Riera-Vázquez, Idalsis Fabré-Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









