Consideraciones sobre la educación en tiempos de pandemia. Una mirada desde la filosofía

Authors

  • Eliannys Zamora-Arevalo Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

education, philosophy, Covid-19, Cuba

Abstract

The current social reality has been marked by the ups and downs that the Covid-19 pandemic has brought with it. Its direct impact on all spheres of social life has led us to rethink our ways of doing things, our behaviors, our professional and daily actions and even to give new views to the objective and subjective relationships of the individual. Faced with the growing wave of contagion, new challenges are imposed on the sciences, and not only on medicine, but on all those that, from their epistemic premises, help to offer their visions on this subject. The philosophy of education in Cuba is the theoretical basis of the foundations, principles, purposes and laws that govern our educational policy since the triumph of the revolution. The present work aims to analyze the incidence of philosophy in current education in the context of Covid-19.

References

Abreu, O., Naranjo, M. E., Rhea, B. S., y Gallegos, M. C. (2016). Modelo didáctico para la facultad de ciencias administrativas y económicas de la universidad técnica del norte en Ecuador. Formación Universitaria, 9(4), 3-10.

Basantes, A. V., Naranjo, M. E., Gallegos, M. C., y Benítez, N. M. (2017). Los dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje de la facultad de educación ciencia y tecnología de la universidad técnica del norte de ecuador. Formación Universitaria, 10(2), 79-88.

Colectivo de Autores. (1983). El pensamiento de Fidel Castro. Selección temática (enero 1959-abril 1961), t I 1 y 2 parte. Instituto de Historia de Cuba. Editora Política,.

Guadarrama, P. (2017). Dirección y asesoría de la investigación científica. Magisterio.

Guadarrama, P. (2018). Para qué sirve la epistemología a un investigador y un profesor. Magisterio.

Gutiérrez, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1), 1-4.

Hernández, R., e Infante, M. (2017). Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. Uniandes Episteme, 4 (3), 365-375.

Juca, F. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111.

Morín, E y Delgado, C. (2014). Reinventar la educación. Abriendo caminos a la metamorfosis de la humanidad. Multiversidad Mundo Real Edgar Morín.

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737

Parrales Rodríguez, V. del R. (2021). Las TIC y la educación en los tiempos de pandemia. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(6), 104-117. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/893

Pupo, R. (1990). La actividad cómo categoría filosófica. Ciencias Sociales.

Published

2022-05-31 — Updated on 2023-04-04

Versions

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.