Methodology for speech therapy guidance to pregnant women on language stimulation in the prenatal stage

Authors

  • Nuris Nellys Suárez-Ávila Hospital Materno Norte “Mariana Grajales Coello
  • Nuris Avila-Saint Felix Universidad de Oriente
  • Miriam Duany-Timosthe Universidad de Oriente

Keywords:

prenatal stimulation, logopedic orientation, pregnants, methodology

Abstract

This paper describes a methodology whose objective is to favor the preparation of specialists to offer speech therapy guidance to pregnant women for the practice of prenatal language stimulation in their baby, while they are hospitalized for long periods in maternal and child institutions. Theoretical methods are used: analysis and synthesis; modeling; empirical: interview and survey and statistical-mathematical: descriptive statistics and percentage calculation for obtaining and processing the information collected during the research process. Among the main results, the following stand out: the improvement of the dynamics and enrichment of the content in the speech therapy orientation process that is carried out in said health institution, the elevation of the preparation of the specialists for the successful management of the process, with the consequent preparation of pregnant women to carry out good practices for prenatal language stimulation.

References

Báez, R. Z. (2021). La orientación logopédica a la familia para la estimulación temprana del desarrollo del lenguaje en niños y niñas de 0 a 3 años. [Tesis de Maestría, Universidad de Oriente].

Bisquerra, R. (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. CISS Praxis.

García, A., Álvarez B., D. & Izaguirre, M. (2018). Caracterización de siete embarazadas con una atención prenatal deficiente desde un acercamiento a la familia. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34 (4), 74-82.

Hernández, O, E., Alfonso Moreira, Y., y Moya, S, O. (2015). Los espacios de aprendizaje para la ayuda logopédica. Revista Conrado. 11(51). 39-43.

Herrán, A., Hurtado, M. y García, P. (2018). Educación y Pedagogía prenatales: Nuevas perspectivas para la investigación, la enseñanza y la formación. Redipe.

Huepp, F.L. y Fornaris, M. (2021). La estimulación temprana para el desarrollo infantil. Revista Edusol, 21(77), 66- 79.

Moreno, V.E, Sampayo y I.C, Guerra, L. (2018). La estimulación de la comunicación en la etapa gestacional. Humanidades Médicas, 18(2), 356-369.

Moya, O., Santos, D., Franco, M. E., Ruiz, A y Pérez, H. (2019). Una mirada a la Comunicación Intrauterina desde el currículo propio de la carrera de Licenciatura en Educación Logopedia de la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 15(71), 122-130.

Reiné, Y., y Fundora, P. (2022). Metodología para el desarrollo de una nueva concepción de competencia: la lectodigital. Revista Atenas, 2 (58), 158-173.

Zieler, B. J. (2017). La comunicación con el bebé durante la gestación. Fundación Creavida. http://www.durga.org.es.

Published

2023-01-02

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.