Training strategy aimed at the family based on gender diversity
Keywords:
training, family, genderAbstract
The present investigation emphasizes the educational work that the school must carry out with the family to guarantee that diversity and gender socialization can be carried out correctly. Achieving this implies changes both in the educational process that takes place in the classroom, and in the daily life of each student. This article presents the proposal of a training strategy aimed at the family on gender diversity in the framework of the transformations that are carried out in Cuba, in the subsystem of Technical and Professional Education, for which the methods were used. analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, systemic-structural, documentary analysis, observation, surveys, interviews, as well as statistical and mathematical processing methods, obtaining as a result an increase in the level of family support in terms of to the treatment of gender diversity, which contributes to the improvement of the educational teaching process.
References
Benítez, M. E. (2017). La familia: Desde lo tradicional a lo discutible. Novedades en Población, 13(26), 58-68.
Bermúdez, L. A. (2015). Capacitación: una herramienta de fortalecimiento de las Pymes. InterSedes, 16(33). https://doi.org/10.15517/isucr.v16i33.19022
Flores, V. (2017). Tropismos de la disidencia. Santiago de Chile: Palinodia.
Jelin, E. (2017). Familia. Un modelo para desarmar. En Faur, E. (Ed), Mujeres y varones en la Argentina de hoy. Géneros en movimiento (pp. 51-73). Buenos Aires: Editores Siglo XXI.
Lamas M (2002), Cuerpo: diferencia sexual y género. México: Editorial Taurus.
Martínez, H. (2015). La familia: una visión interdisciplinaria. Revista Médica Electrónica, 37(5), 523-534.
Pérez, L. B. (2020). Las familias en la Constitución cubana de 2019. Especial referencia al matrimonio y a la unión de hecho. Universidad de La Habana, (289), 107-137.
Prieto Courries, F. (2020). La familia en los tiempos de la diversidad. Descentrada. Revista Interdisciplinaria De Feminismos y géneros 4(1), e107. https://doi.org/10.24215/25457284e107
Solís, F. y Aguilar, R. (2017). Análisis del papel del involucramiento de la familia en la escuela secundaria y su repercusión en el rendimiento académico. Sinética. Revista Electrónica de Educación, 49, 01-22.
Valencia, C. H., Isaac, C. L., y Brito, M. L. (2017). Programa de capacitación a microempresarios del centro histórico de Quito. Universidad y Sociedad, 9(4), 70-74.
Vera, V. (2020). Función educativa de la familia en Cuba: análisis teórico de un tema de actualidad. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Irisdany Gómez-Quintana, Yadira Hidalgo-Catro, Amarilys de Jesús Pozo-Contrera, Juan Carlos Díaz-Cabrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0