Intervention strategy for the development of the demonstration as a logical thought procedure
Keywords:
demonstration, intervention strategy, thinking, logical thinking, logical thinking proceduresAbstract
The article exposes the results of an investigation that had as objective to elaborate an intervention strategy that contributes to the development of the demonstration as a logical thought procedure in the students of a career of the University of the Ministry of the Interior. The main methods used were the Historical - Logical, Systemic Approach, Documentary Analysis, 360° Evaluation, Scientific Observation, Survey, Methodological Triangulation, Modeling, Focus Group, Expert Consultation, Percentage Analysis, Experts' Competence Level (Kc), Cronbach's Alpha Coefficient, Kendall's Coefficient of Agreement (W) and Chi-Square Hypothesis Test. As main results, the theoretical and methodological foundations of the demonstration as a logical thinking procedure were determined, the results of the initial diagnosis were obtained and the intervention strategy was designed, which was validated by consulting experts.References
Duvergel, D., Lamorú, I., & De Almeida, I. (2014). La demostración como procedimiento lógico del pensamiento en estudiantes universitarios. La Habana: Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. Trabajo de Curso.
Duvergel, D. (2018). Propuesta de intervención para el desarrollo de la demostración en estudiantes de primer año de la Facultad de Ciencias Técnicas del ISMI. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana, La Habana: Tesis de Diploma.
Duvergel, D. (2022). Estrategia de intervención para el desarrollo de la demostración como procedimiento logico del pensamiento en estudiantes universitarios. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana, La Habana: Tesis de Maestría.
Hernández. (2013). Aportes del enfoque histórico cultural a la educación. La Habana: FEDUN.
Organización de Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe.
Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737
Talizina, N. F. (1987). Procedimientos iniciales del pensamiento lógico. Camagüey.
Travieso Valdés, D. (2017). Estrategia didáctica para el desarrollo de la demostración y la refutación en estudiantes universitarios. La Habana: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior.
Vygotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico - Técnica.
Wilder, R. W. (1981). Mathematics as a cultural system. New York: Pergamon.
Downloads
Published
Versions
- 2024-03-10 (3)
- 2023-06-09 (2)
- 2023-05-05 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Deliena Duvergel-Vázquez, Dayana Travieso-Valdés , Yoandi González-Monsibáez , Deila Duvergel-Vázquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0