The educational management from the peruan context: instrument design and validation

Authors

  • Rolando Alfredo Quispe-Morales Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga, Ayacucho
  • Pedro Huauya-Quispe Universidad Nacional Autónoma de Huanta, Ayacucho-Perú
  • Alejandro Huamán-De La Cruz Universidad Nacional Autónoma de Huanta, Ayacucho-Perú
  • José Luis Aguilera-Amaro Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

validity; reliability;construct; stability and criteria.

Abstract

This article is the result of an instrumental research project aimed at
obtaining a questionnaire with good internal and external validity to
measure educational management in Peruvian Regular Basic Education.
A varied sample was used in the research. The questionnaire was
subjected to various statistical processes that made it possible to achieve
good internal validity of content, construct and reliability, as well asgood external validity of stability and criterion. The results obtained
allow us to conclude that the design and validation of the questionnaire
on educational management presents good internal and external validity,
which will allow measuring educational management in Regular
Basic Education.

References

Calvo, C. (2007). Técnicas e instrumentos de diagnóstico en educación. Málaga,

España: Aljibe.

Correa, A. Álvarez, A. y Correa, S. (2010). La gestión educativa un nuevo

paradigma. https://www.guao.org/sites/default/files/portafolio%20docente/

La%20gesti%C3%B3n%20educativa%20un%0paradigma.pdf

Briones, G. (2012). Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales.

Trillas.

De la Cruz, E. (2017). Gestión pedagógica docente y ejecución instrumental en

estudiantes de una Escuela Superior de Formación Artística. Propósitos

y Representaciones, 5(2), 321-357. doi: http://dx.doi.org/10.20511/

pyr2017.v5n2.175

Farro, F. (2001). Planeamiento Estratégico para Instituciones Educativas de

Calidad. UDEGRAF. Lima.

Galicia, L. A., Balderrama, J. A., y Edel, R. (2017). Validez de contenido

por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura

(Guadalajara, Jal.), 9(2), 42-53. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993

Gil, J.A. (2016). Técnica e instrumentos para la recogida de información. UNED.

González, M. (2000). Administración escolar. México: Castillo.

Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A., y Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión.

Revista Interamericana de Enfermería Comunitaria, 1-6.

Gorsuch, R.L. (1983). Factor Analysis. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbraum Associates

Hidalgo, L. (2005). Confiabilidad y Validez en el contexto de la investigación y

evaluación cuantitativas. Revista Venezolana de Investigación, 225-243.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, Ch. P. (2019) Metodología de la investigación.

McGraw Hill

Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE, 2000) Gestión

Educativa Estratégica. UNESCO.

Inciarte, A., Marcano, N. y Reyes, M. E. (2006). Gestión académico-administrativa

en la educación básica. Revista Venezolana de Gerencia, 11 (34),

-243. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29003405

McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2007). Investigación Educativa. Pearson.

Martínez, M. G. y Juárez, L. G. (2020). Análisis de validez de constructo y

confiabilidad de un instrumento para evaluar la formación en sostenibilidad

en educación superior. Entreciencias: diálogos en la sociedad

del conocimiento, 8(22), e22.70323. Epub https://doi.org/10.22201/

enesl.20078064e.2020.22.70323/

Montero, I., y León, O. G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías

de investigación en psicología. Revista Internacional de Psicología

Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508.

Rico, A.D. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación

docente en la educación superior en Colombia. Sophia 12(1): 55-70.

Reyes, R., Marrón, D. N., González, A., Juárez, R., & Mendoza, F. Y. (2022).

Análisis de validez de contenido por criterio de jueces de un instrumento

para evaluar un manuscrito. RIDE. Revista Iberoamericana para

la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), e037. Epub 30 de

mayo de 2022. https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1183/

Sovero, F. (2007). Cómo dirigir una Institución Educativa. AFA, Editores

Importadores S.A. Lima.

Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento.

http://www.cua.uam.mx/pdfs/coplavi/s_p/doc_ng/validacion-de-instrumentos-

de-medicion.pdf/

UNESCO (2011). Manual de gestión para directores de instituciones educativas:

Lance Grafico S.A.C.

Published

2024-01-05

Issue

Section

Artículos