Georeferencing strategy in commercial activity for economic reactivation after covid 19, Ecuador
Keywords:
Neuroscience; strategy; georeferencing; gastronomy; hosting serviceAbstract
The study aimed to develop neuromarketing strategies to manage the georeferencing of service businesses or commercial activities in the Sucre and San Vicente cantons. The deductive and descriptive methods contributed to a better investigative development from the quantitative point of view from the cadastre. The MIR matrix (Results Indicators Matrix) made it possible to measure at the administrative level of the sector under study, yielding significant results for strategic decision-making at the gastronomic and hotel services activity level, establishing a comparative state based on the calculated indices and the level expected, observing a gap between the customer loyalty and market share areas. The results highlight that the conscious and unconscious management states require monitoring of the indicators or criteria by areas that comprise it to overcome the internal deficiencies in the premises studied.
References
AEI Ecuador. (2020). Alianza para el emprendimiento e innovación. Recuperado el 10 de diciembre de 2020, de Convocatoria Emprendimiento en Movimiento: https://www.aei.ec/emprendimiento-movimiento/
Benalcázar, J. F. (2020). Antecedente de Restaurante Max. (V. Vicky, Entrevistador) Recuperado el 27 de noviembre de 2020
Benalcazar, J. F. ( 2021). Estrategias de Marketing en tiempo de pandemia. (V. Velaszo, Entrevistador)
Braidot, N. (2013). Neuroventas: ¿Cómo compran ellos? ¿Cómo compran ellas?:Aprenda a aplicarlos conocimientos sobre el funcionamiento del cerebro para vender con inteligencia y resultados (1ed ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica. Recuperado el 27 de noviembre de 2020
Braidot, N. (2020). ¿Qué es el Neuromarketing? Obtenido de https://braidot.com/que-es-el-neuromarketing/
Cantón San Vicente. (2015-2019). GAD San Vicente. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de PLAN DE DESARROLLO Y ORDENAMIENTO TERRITORIAL: http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdiagnostico/1360014850001_Diagnostico%20Provisional%20PDYOT%20San%20Vicente_07-03-2015_15-21-31.pdf
Carbache Mora, C. Z. (2019). Estrategia de marketing emocional para la promoción de locales de servicios gastronómicos en la ciudad de Bahía de Caráquez (Ecuador). Económicas CUC , 41 (1), 203-216.
Enrique, C. M. (2017). Gestiopolis. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de La gastronomía en las zonas afectadas por el terremoto del 16 abril de 2016 en el Cantón San Vicente Ecuador: https://www.gestiopolis.com/la-gastronomia-las-zonas-afectadas-terremoto-del-16-abril-2016-canton-san-vicente-ecuador/
Espinoza, M., Lemoine-Quintero, Villacis-Zambrano, & Meneses, W. (2021). Adobo con productos endémicos niveles de aceptación en centros gastronómicos. Sosquua,3(1), https://doi.org/10.52948/sosquua.v3i1.411.
Farías, L. C., Villacís, A. L., Lemoine, F. Á., & Hernández, N. (2020). ESTRATEGIA DE MARKETING DE CONTENIDO PARA GERENCIAR PRODUCTOS TURÍSTICOS EN EL DESTINO SUCRE – SAN VICENTE . Uleam Bahía Megazine,1(1),13-23.
FOCUS. (2019). ESCUELA INTERNACIONAL DE GESTION COMERCIAL Y LIDERAZGO. Recuperado el 17 de diciembre de 2020, de De La cultura de servicio en las organizaciones: https://www.focusinternacional.org/articulos/la-cultura-de-servicioen-las-organizaciones/
Freddy, T. E., Ligia, F. V., & Fajardo, C. V. (2015). Neuromarketing: gestión de ventas de las. Revista Ciencia UNEMI, 8(15), 32-39. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de file:///C:/Users/AA/Documents/6TO%20MERCADOTECNIA/NEOROMARKETING/Dialnet-Neuromarketing-5269478.pdf
GAD San Vicente. ( 2019). GOBIERNO AUTONOMO DESCENTRALIZADO MUNICIPAL DE SAN VICENTE. Recuperado el 30 de diciembre de 2020, de Población Económicamente Activa del cantón San Vicente: https://sanvicente.gob.ec/index.php/15-datos-municipio#:~:text=POBLACI%C3%93N%20ECON%C3%93MICAMENTE%20ACTIVA,y%20otros%20sectores%206500%20habitantes.
GAD San Vicente. (2019). Gobierno autonomo desentralizado de San Vicente. Recuperado el 10 de diciembre de 2020, de Gastronomía: https://sanvicente.gob.ec/index.php/15-datos-municipio
Galán, J. S. ( 2016). economipedia.com. Recuperado el 2 de enero de 2021, de Creación de valor: https://economipedia.com/definiciones/creacion-de-valor.html
Lara, R. (2020). El Comercio. Recuperado el 4 de enero de 2021, de El Comercio: https://www.elcomercio.com/actualidad/ecuador-hoteles-ventas-festividades-navidad.html
Lemoine et al. (2019). Hotel Occupancy Management for the Sustainability of the Sucre-San Vicente Destination from the Perspective of a Tourist Circuit. The International Journal of Business Management and Technology,3(3),51-62.
Lemoine, F. Á., Medranda, C. E., & Carvajal, G. V. (2019). El posicionamiento en motores de búsqueda de empresas hoteleras del Cantón Sucre. Ecuador (2017). En-Contexto Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, 7(11),149-159.
León, A. L y Otavalo, F. N. (2014). Tesis de grado. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de Propuesta de factibilidad de neuromarketing como estrategia de posicionamiento en la empresa de embutidos la cuencana: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/7043/1/UPS-CT003762.pdf
Mátuz, J. A. (2016). Vision Industrial. Recuperado el 4 de enero de 2021, de LA CREACIÓN DEL VALOR: https://www.visionindustrial.com.mx/industria/desarrollo-organizacional-3027/la-creacion-del-valor
Mera, C. F. (2012). Repositorio Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de PLAN INTEGRAL DE DESARROLLO Y PROMOCION TURISTICA: http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/362/1/T-UCSG-PRE-ESP-AETH-80.pdf
Moya, M. V. (2016). ESTRATEGIA: CALIDAD DE SERVICIO. SCM MEDIA PARTNER, 228. Recuperado el 17 de diciembre de 2020, de https://www.revistalogistec.com/index.php/scm/estrategia-logistica/item/2278-estrategia-calidad-de-servicio
Observatorio ULEAM-Bahía. (2019). Catastro de comercios y otros en el cantón San Vicente. Bahia de Caráquez: ULEAM. Recuperado el 27 de noviembre de 2020
SENPLADES. (2014). Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo. Recuperado el 21 de enero de 2021, de Cantón SAN VICENTE, Provincia de MANABÍ se encuentra en la Zona 4 de planificación: https://drive.google.com/file/d/18ZN2H-xMQNu2HIIyUdDNpVCy1l8tLoNE/view
Sutil Martín, L. (2013). Neurociencia, empresa y marketing. Pozuelo de Alarcón, Madrid: ESIC. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de https://elibro.net/es/ereader/uleam/119667?
Vela, D. V. y Rosania, G. ( 2015). Repositorio. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de MODELO DE NEGOCIOS PARA EL TURISMO GASTRONÓMICO EN EL ECUADOR: http://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/4276/1/113848.pd
Villacís, L. M. y Chukwugozie, C. (2021). Promocionar la gastronomía manabita con productos tradicionales para potenciar lo autóctono. Centrosur Agraria, https://doi.org/10.37959/cs.v1i7.85.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frank Ángel Lemoine Quintero, Yesenia Aracely Zamora Cusme, Leila Estefanía Gilces Mendoza, Rubén Antonio Zamora Cusme

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









