Index of doctoral self-development to evaluate the training management of doctors in sciences
Keywords:
science, evaluation, indicators, postgraduate, technique, university.Abstract
The doctorate in science presupposes the highest level of academic training and guarantees first level human resources, hence the need to systematically monitor them. The objective of the study was to develop an index to measure doctoral self-development in academic areas, as a basis for evaluating the results of its corresponding training management. For its elaboration a mixed methodology was conceived that integrated qualitative and quantitative methods. As a result, it obtained the doctoral self-development index (DSI), which makes it possible to measure the main results of the management of the training of doctors in science in academic areas. It was concluded that the use of the proposed index provides universities with a novel tool to systematically monitor doctoral training in their areas.
References
CNGC (2005). Normas y resoluciones vigentes para el desarrollo de los grados científicos en la República de Cuba. Comisión Nacional de Grados Científicos (CNGC), República de Cuba.
Cruz, S. (2015). El posgrado como proceso universitario que compulsa el desarrollo social. Conferencia del Diplomado para Adiestrados, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Figueroa, J., Alonso, I. y Pérez, R. M. (2017). Exploración sobre los resultados de ciencia e innovación de la Universidad de Oriente en el período 2011-2015. Revista Maestro y Sociedad, 4(1), 72-86.
García, P. M. et al. (2003). Sistema de indicadores de calidad. Revista Industrial, 6(2), 66-73.
Gorina, A. (2010). Dinámica del procesamiento de la información en las investigaciones sociales. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Grupo Scimago (2006). El índice h de Hirsch: aportaciones a un debate. El profesional de la información, 15(4), 304-306.
Hernández, R.et al. (2009). Política y estrategia para la formación doctoral y posdoctoral en el Sistema Nacional de Educación en Cuba. La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana.
JAN (2014). Sistema de evaluación y acreditación de instituciones educación superior (SEA-IES). Junta de Acreditación Nacional (JAN), República de Cuba.
Jaramillo, et al. (2010). Evaluación del impacto del Programa ACCES. Apoyo a programas doctorales. Facultad de Economía, Universidad del Rosario, Bogotá.
López, N. I. (2011). Importancia de los indicadores y la medición del quehacer científico. (Colección investigación). San Salvador: Editorial Universidad Tecnológica de El Salvador.
MES (2012). Normativa para la aprobación de publicaciones científicas. La Habana, Cuba: Comisión Nacional de Grados Científicos (CNGC).
MES (2012). Objetivos de trabajo para el año 2013 y hasta el 2016.Ministerio de Educación Superior (MES). La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.
Muñiz, J. y Fonseca, E. (2008). Construcción de instrumentos de medida para la evaluación universitaria. Revista de innovación en Educación, 5, 13-25.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Isabel Alonso-Berenguer, Alexander Gorina-Sánchez, Erislandy Omar-Martínez, Silvia Sofía Cruz-Baranda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0