Impacto social del proceso de formación inicial del maestro primario para el desarrollo de la función orientadora preventiva. Impact social of the process of the primary teacher's initial formation for the development of the function preventive orientador
Keywords:
formation, function, orientation, prevention.Abstract
The present work approaches a thematic of great importance and present time, when conceiving the necessity of the primary teacher's preparation, from the process of initial formation, which must insert in an educational practice that demands from the execution of its functions, to carry out in an appropriate and opportune way the tasks that it concerns him as professional of the education, making emphasis in the function preventive orientadora. As long as, that proposed is given, in connoting the integration of the orientador and the preventive thing, to the intencionarlo with more emphasis from the theory and the practice. A triangular methodology was used with the use of different methods and technical empiric as observation and analysis of documents, as well as he/she interviews experts. They intend a group of considerations to perfect the formation of the function preventive orientadora in the teacher in formation.
References
Caballero Rodríguez, Tamara. (2000). Papel del maestro en la prevención social de conducta de los escolares en la enseñanza primaria. Revista REXE. Chile.
Colectivo de autores. (1998). Libro de trabajo del sociólogo. Editorial Ciencias Sociales. La Habana.
Castro Ruz, Fidel. (1990). Ciencia, tecnología y sociedad. La Habana. Editorial Política.
Martí, José. (1961). “Escuela de electricidad. La América.” Nueva York, noviembre de 1883, en Ideario Pedagógico, Imprenta Nacional de Cuba, La Habana.
Ministerio de Educación Superior. (1997). Labor educativa y político–ideológica con los estudiantes. Documento presentado a la reunión de trabajo del Consejo de Técnico Asesor de la educación Superior Cubana. Cuidad de La Habana.
Molina Contreras, Denyz Luz. (2016). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Universidad nacional experimental de los llanos occidentales. Venezuela. Revista iberoamericana de educación.
Rodríguez Caballero, Giselle. (2011). Atención a las alteraciones de la conducta en los escolares del primer ciclo de la educación primaria. Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencias de la Educación. UCP. Frank País García. Santiago de Cuba.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Giselle Aurelia Rodríguez-Caballero, Tamara Caballero-Rodríguez, Ana Norvis Caballero-Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0