Proposals to promote the gender approach in the Sociology career in Villa Clara

Authors

  • Mely del R. González-Aróstegui Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
  • Annia Martínez-Massip Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
  • Niurka Soto-Jiménez Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Keywords:

gender, curriculum, sociology.

Abstract

This paper shows the results of a research carried out in the Sociology Department at Universidad de las Villas, in accordance with the guidelines of the Network Design and Attention to Gender Opportunities in Higher Education for the year 2020. On the basis of five dimensions, the Study Plan of the Sociology career was analyzed in order to arrive at proposals for the transversality of the gender perspective. It was found that, given the flexibility of the new Study Plan, it was possible to endorse in the contents of 13 subjects of the career, concrete elements of gender ideology, in addition to making proposals from research, postgraduate and extracurricular activities.

References

Bidegain Ponte, N. (2017). La Agenda 2030 y la Agenda regional de género. Sinergias para la igualdad en América Latina y el Caribe. New York: Naciones Unidas.

Fernández, R. (2001). Roles de género y mujeres académicas: el caso de Cuba. En Pérez Sedeño, E. (Ed.), Las mujeres en el sistema de Ciencia y Tecnología. Estudios de casos, Cuadernos de Iberoamérica (pp. 35-88). Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

González Aróstegui, M. (2019). Manual para el trabajo de la Red de los puntos focales GEP del Proyecto Hábitat 2. Santa Clara: Editorial Feijoo.

Kochen Silvia, F. A. (2014). La situación de las mujeres en el sector científico-tecnológico en América Latina. Principales indicadores de género. En Pérez Sedeño, E. (Ed.), Las mujeres en el sistema de Ciencia y Tecnología. Estudios de casos, Cuadernos de Iberoamérica (pp. 89-101). Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Mesa Padrón, D. (2018). La entrada a la universidad, equidad universitaria + hombres y - «letradas». Alma Mater, 588, 1-16.

Moro, S. (2008). Sexismo y educación. En Nora Hernández, C. (Comp.), Género. Selección de lecturas (pp. 57-68). La Habana: Editorial Caminos.

Plan de Estudios E de la Carrera de Sociología (2019). Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Proveyer, C. (2005). Cultura patriarcal y socialización de género. Claves para la construcción de la identidad genérica. En Proveyer, C. (Comp.), Selección de lecturas de Sociología y Política Social de Género (pp. 48-59). La Habana: Editorial Félix Varela.

Proveyer, C. (2010). Cambios en la situación educacional de la mujer cubana. En Gumersinda, A. (Ed.), 50 años después: mujeres en Cuba y cambio social (pp. 20-28). Londres: OXFAM Internacional.

Romero Almodóvar, M. (2008). Sexismo y currículum oculto. Las escuelas como instituciones reproductoras de la(s) inequidad(es) de género. En Vasallo, N., y Díaz Canals, T. (Comps.), Mirar de otra manera (pp. 151-170). La Habana: Editorial de la Mujer.

Sánchez, A. (2006). La cuestión del género desde la perspectiva de la construcción del conocimiento. En González Olmedo, G. (Ed.), Curso de Ciencia, tecnología y género, de la Maestría en Estudios de Género (pp. 89-101). La Habana: Editorial Universitaria.

Vasallo, N. (2005). Equidad, género y poder. La Habana: Editorial Universitaria.

Published

2021-04-21

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.