Gender stereotypes: Self-perception of university students

Authors

  • Aymé Barreda-Parra Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú
  • Norma Peña-Téllez Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú
  • Victor Yana-Calla Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú

Keywords:

Self-perception, Stereotypes, Gender, University students

Abstract

Gender stereotypes are part of human nature, they change with time and affect both woman and men differently. This study examined the self-perception of gender stereotypes in students at public university. A non-experimental, transversal and descriptive design were employed. The sample consisted of 106 women and 36 men, who completed the Current Gender Stereotypes scale. The results show that the perception of stereotypes towards men is more negative than those assigned to women. Stereotypes negatively affect the interpersonal and social relationships of university students, so it is suggested to work on this issue from the curriculum in all academic programs, regardless of the area of knowledge.

References

Arias, M. (2016, Enero 05). ¿Por qué los hombres lloran menos? EFE: Salud. https://www.efesalud.com/llora-es-terapeutico/

Barreda-Parra, A., & Peña, N. (2019). Percepción que tienen los estudiantes de las carreras etiquetadas para hombres y mujeres y su elección profesional. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 4. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/2203

Binazzi, A. (2019). Género y Derechos Humanos de la Niña . Una mirada antropológica para la implementación de los estándares jurídicos internacionales y el desarrollo sostenible. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, 7, 55–72. https://doi.org/10.13128/ccselap-25814

Breda, T., & Napp, C. (2019). Girls’ comparative advantage in reading can largely explain the gender gap in math-related fields. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 116(31), 15435–15440. https://doi.org/10.1073/pnas.1905779116

Brehm, S. S., & Kassin, S. M. (1990). Social Psychology (Houghton Milfflin Company (ed.)).

Brugada, B., Elizabeth, L., Rayón, Á., Leticia, G., León, E. P. De, & Consuelo, M. (2015). Revisión De Las Propiedades Psicométricas Del Inventario De Roles Sexuales De Bem. Enseñanza e Investigación En Psicología, 20(2), 119–129.

Bueno-Videaud, S., Palma-Vaillant, J., Carbonell-Lahera, N., & Ávila-Saint Felix, N. (2020). Masculinidad y etiquetas sociales : una visión desde el lente joven universitario Masculinity y social tags : a vision from the young university lens. Santiago, 154, 139–151.

Castillo, M., & Montes, B. (2007). Escala de estereotipos de género actuales. Iniciación a La Investigación, 0(2), 9.

Cook, R., & Cusack, S. (2010). Stereotipos de género. Perspectivas Legales y Transnacionales (Profamilia (ed.)).

Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The Robustness of Test Statistics to Nonnormality and Specification Error in Confirmatory Factor Analysis. Psychological Methods, 1(1), 16–29. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16

INEI Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2019). Perú: Indicadroes de Violencia Familiar y Sexual, 2012-2019. In Instituto Nacional de Estadistica Informatica.

Instituto Nacional de Estadística e Informatica. (2018). Perú: Línea de base de los principales indicadores disponibles de los objetivos de desarrollo sostebible (ODS) 2018. 7–454. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1578/libro.pdf

Kramer, K. Z., & Kramer, A. (2016). At-Home Father Families in the United States: Gender Ideology, Human Capital, and Unemployment. Journal of Marriage and Family, 78(5), 1315–1331. https://doi.org/10.1111/jomf.12327

Ministerio de Educación de Perú. (2014). Ley Universitaria Ley N° 30220. MINEDU, 5. https://doi.org/10.20453/ah.v54i0.2265

Rubilar, G. R., Muñiz-Terra, L., & Domínguez-Amorós, M. (2019). About the future: Occupational narratives of students attending technical-vocational secondary schools in three domains of inequality | Sobre el futuro: Narrativas laborales de estudiantes de liceos técnico-profesionales en tres claves de desigualdad. Psicoperspectivas, 18(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue3-fulltext-1656

Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. (2016). Reglamento de Estudios Generales de la Universidad Nacional de San Agustín. https://www.unsa.edu.pe/transparencia/docs/REGLAMENTO DE ESTUDIOS GENERALES DE LA UNSA.pdf

Published

2022-01-03

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.