Perception on initial training in Educational Inclusion in Educational Sciences students

Authors

  • Josselinne Paulina González-Castro Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Alicia Margarita González-López Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Martha Alejandrina Zavala-Guirado Instituto Tecnológico de Sonora, México

Keywords:

Inclusion, educational practices, study plans, abilities, knowledge

Abstract

The objective of this study was to know the perception of the students of the Bachelor of Education Sciences of the Technological Institute of Sonora about their initial training in relation to educational inclusion. With a quantitative approach and probability sampling, 122 fourth, sixth and eighth semester students participated; the instrument consisted of a Likert scale, checking reliability and construct validity with two dimensions: Teaching Practice and Theoretical Knowledge of Inclusion. According to the results, the students disagree in carrying out teaching practices focused on educational inclusion and present neutral knowledge on this subject in the current curriculum, with “Neither agree nor disagree” the majority answer. It was determined that it is important to address this issue within the study plans and programs, since it is important that students have the knowledge and skills necessary to develop inclusive practices in the classroom.

References

Chapa, P. y Martínez, T. (2016, enero-junio). La importancia de la actualización de conocimientos como parte de la formación del docente universitario. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3(5), 1-20.

Duk, C., Cisternas, T. y Ramos, L. (2019). Formación Docente desde un Enfoque Inclusivo. A 25 Años de la Declaración de Salamanca, Nuevos y Viejos Desafíos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 91-109.

González, Y. y Triana, D. A. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores, 21(2), 200-218.

Ley General de Educación. (2016). Ley General de Educación. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf

Llancavil, D. y Lagos, L. (2016, enero). Importancia de la educación inclusiva para el trabajo con niños con talento académico. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(1), 168-183.

Morga, L. E. (2017, enero-marzo). La educación inclusiva en México: una asignatura reprobada. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa, 2(1), 17-24.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021). Inclusión en la Educación. https://es.unesco.org/themes/inclusion-educacion

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). La UNESCO hace un llamado para atender las necesidades educativas de las personas con discapacidad: ¡Naveguemos por la inclusión! https://es.unesco.org/news/unesco-hace-llamado-atender-necesidades-educativas-personas-discapacidad-naveguemos-inclusion

Pegalajar, M. y Colmenero, M. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1) 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

Secretaría de Educación Pública. (2017). Equidad e Inclusión. SEP. http://sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/12302/1/images/equidad-e-inclusion.pdf

Published

2021-01-03

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.