Psycoeducative intervention for de Selft-Worth in a adolescent with behavior dysfunction
Keywords:
Self-worth, adolescents, behavior dysfunction, social re-insert, psychosocial interventionAbstract
The present study is interested in the understanding of adolescents with dysfunctions in the process of formation of the personality. The results of a study of an adolescent's case of the Integral Formation School “Antonio Maceo” of Santiago de Cuba are exposed. We intended to implement a program of psycho- educative intervention to develop the development of the self-worth in an adolescent with behavior dysfunction of the Integral Formation School of Santiago de Cuba. For it was developed it a diagnostic strategy and the intervention program was applied with 5 sessions. The results denote the necessity to understand the causal dynamics of the behavior of subject with these characteristics, as well as the importance of promoting the development of the self-knowledge and the processes self-worth to achieve changes in their development, starting from the identification of positive and negative qualities and the formation of feelings of it was worth and utility that they lead to visualize the social re-insert as the fellow's aspiration.
References
Alea, I. (2016). Función educativa de la familia en la reinserción social de adolescentes con conductas desviadas [Tesis de maestría, Universidad de Oriente].
Arribas, P. E., Gómez, M., Y., Guillen, E., A. & Ramírez, M., C. (2020). El estudio de casos: método efectivo para el diagnóstico y manejo de trastornos de conducta. Revista Educación Médica del Centro, 12 (3), 53-66.
Bozhovich, L. I. (1976). La personalidad y su formación en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.
Carrasco, D. y Mayo, I. (2019). La Prevención psicoeducativa familiar de los trastornos del comportamiento en adolescentes. Revista Educar desde la Ciencia. 18 (2). 53-64.
Del Pino, D. A. (2015). Intervención Psicoeducativa grupal, para potenciar autovaloración y autoestima en adolescentes. [Tesis de Maestría en Psicología Médica, Universidad Central “Martha Abreu”] https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/3744
Domínguez, L. (2003). Selección de lecturas Psicología del desarrollo: Adolescencia y Juventud. La Habana: Félix Varela.
Galván, A. E. y Durán, N.M. (2019) Adolescentes infractores y promoción de acciones
prosociales: una tarea pendiente. Revista El Ágora USB. 19 (2). 583-595.
Gil, A. (2014). Intervención en un caso de un adolescente con problemas de conducta. Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 1 (1), 61-67
Milanés, D. V. y Sánchez, R. L. (2021). Caracterización psicológica de adolescentes con trastornos de conducta en Buey Arriba. Redel. Revista Granmense De Desarrollo Local. 5 (1), 264-274. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2286
Ramírez Galí, E. E., Reinoso Porra, E., & Cubillas Quintana, F. (2020). La atención a educandos con trastornos de la
conducta, desde la escuela primaria. Revista Conrado, 16 (72), 342-349.
Ramos, E., Axpe, I., Fernández, O. y Jiménez, V. (2018) Intervención cognitivo-conductual para la mejora del autoconcepto en el caso de una adolescente víctima de maltrato emocional. Revista Clínica Contemporánea. 9 (1), 1-13.
Rodríguez, A. P. (2017) Problemas de conducta en adolescentes colombianos: Papel de los conflictos entre los padres, prácticas de crianza y estructura familiar. Granada: Universidad de Granada https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=125473
Rodríguez, C., y Caño, A. (2012). Autoestima en la adolescencia: análisis y estrategias de Intervención. International Journal of Psychology and Psychological Therapy 12 (3), 389-403.
Simbrón, E.N. (2019). Adaptación conductual en adolescentes institucionalizados por estado de abandono en un centro de acogida residencial de lima metropolitana. [Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola] http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/9673/1/2019_Simbron-Mendoza.pdf
Vera, V. y Pérez, M. (2019). Caracterización sociopsicológica de familias de adolescentes con trastornos del comportamiento. Revista Cubana de Medicina Militar, 49 (2), 274-286 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000200005
Vergara, I. A. y Mayo, I. (2019). Recomendaciones para la prevención psicoeducativa escolar de trastornos del comportamiento en adolescentes. Transformación, 15(1), 52-62.
Zenteno, I. (2017). Trastorno de conducta de inicio infantil: análisis comprensivo desde el constructivismo evolutivo y breve análisis crítico a sus tratamientos más estudiados. [Tesis de Licenciatura Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/175604/Trastorno%20de%20conducta%20infantil.pdf?sequence=1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lixandra Mainolia Baute-Freire, Roxana Becerril-Suárez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0