The (ICT) in the training of the Law Degree

Authors

  • Jorge Félix Gual-Ramos Universidad de Sancti Spíritus
  • Elia Mercedes Fernández-Escanaverino Universidad de Sancti Spíritus
  • Eldis Román Cao Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

asesoramiento jurídico, entorno agrario –estrategia didáctica

Abstract

The Ministry of Higher Education of Cuba goes through a process of updating and improving its training system. The members of the Project: Strengthening the Sciences of Education at the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez", have detected difficulties in legal advice in the agricultural environment, since the articulation of Information Technologies and Communication to the training of the Law Degree. The objective of this presentation is to present a didactic strategy for the formation of the Law Degree in the agricultural environment applying technology. The general method used is the Census Criterion. The model used is the case study since a specific sample of Law Degree from the Group specialized in Agrarian Law of the Provincial Company of Legal Services of Sancti Spíritus is analyzed. This is an investigation based on the analysis of qualitative and quantitative data. The qualitative ones in the form of participatory observations, and the quantitative ones obtained from structured interviews with the Law Graduates of the Group specialized in Agrarian Law, their study and description of the documentation. The main theoretical result is the structuring of a didactic strategy and the main practical result is the development achieved by Law graduates in learning the contents of Agrarian Law.

References

Arriaga Delgado, W., Bautista Gonzales, J. K., & Montenegro Camacho, L. (2021). Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto - teórica. Revista Conrado, 17(78), 201-206.

Asamblea Nacional del Poder Popular (2014). Ley 116 «Código de Trabajo». Gaceta Oficial No. 29 Extraordinaria de 17 de junio de 2014. Autor.

Dueñas Lengua, M. S. M. (2017) Estrategias de aprendizaje y comprensión lectora en estudiantes del curso de filosofía del programa de estudios básicos de la Universidad Ricardo Palma [Tesis de Maestría, Universidad San Martín de Porres]. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/3800

Asamblea Nacional del Poder Popular de Cuba (2016). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2016-2021. https://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf

López Catálan, L., López Catálan, B. y Delgado Vázquez, A. M. (2019). Web pro¬motion, innovation and postgraduate e-learning pro¬grams. IJERI: International Journal of Educational Re¬search and Innovation, (11), 47-59. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2935

Melo Hernández, M. E. (2018) La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en la educación superior en Colombia [Tesis de Doctorado, Universidad de Alicante]. http://hdl.handle.net/10045/80508

Ministerio de Educación Superior de Cuba. (2018). Resolución No. 2 de fecha 17 días del mes de enero del 2018 del Ministro de Educación Superior Fdo. Dr. José Ramón Soborido Loidi «Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior» Gaceta Oficial No. 025 Ordinaria de 21 de junio de 2018.

Partido Comunista de Cuba (2021). Resolución del 8vo. Congreso del Partido sobre la Actualización de la Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. http://www.granma.cu/octavo-congreso-pcc/2021-08-30/resolucion-del-8vo-congreso-del-partido-sobre-la-actualizacion-de-la-conceptualizacion

Rodríguez Rodríguez, A., Zavala Maritza, V.P., Pibaque Pionce, S., Solorzano Solarzano, S.E., Macías Parrales, T.M., Vélez Mejía, R.M. y Cañarte Ávila, J.W. (2019). Relaciones de las categorías pedagógicas en función del aprendizaje óptimo. Editorial Área de Innovación y Desarrollo, S.L.

Published

2022-09-05

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.