Prevention of gender violence against women. Neighborhood 11 de january, santa elena canton, 2023

Authors

  • Emely Rosy Suárez-Suárez Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Ramón Rivero-Pino Universidad Estatal Península de Santa Elena

Keywords:

violence, violence prevention, gender, equality, roles, rights.

Abstract

Gender violence against women is a problem that exists
throughout the world, women victims of violence are affected in the
cultural - emotional, labor, economic and political - legal fields. This
research aims to design a community action plan for the prevention
of gender violence against women and identify essential aspects that
could be part of this action plan, all based on the analysis of the discourse of social actors directly involved in the problem under study, therefore, a qualitative approach was applied, a phenomenological (interpretative) paradigm with a comprehensive analytical scope, where information was collected from 10 women and 2 community actors with the semi-structured interview method. Data were analyzed by performing procedures such as indexing, categorization, and analytical summary. Finally, a community action plan is proposed and conclusions are drawn.

References

Alamilla, L., & Trucios, A. (2019). Empoderamiento femenino, una perspectiva de tres generaciones en mujeres urbanas de Mérida, Yucatán, México. Obtenido de Cultura Educación Sociedad: https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1844/2350

Beltran, M., & Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Obtenido de Scielo: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672020000200164&script=sci_arttext

Bernal, C. (2010). Metodología de la Invetsigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Obtenido de PEARSON: https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

Cobos, F., Rivero, R., Montenegro, V., & Andino, S. (2023). Propiedades psicométricas de un cuestionario para evaluar la inclusión educativa desde la percepción de estudiantes universitarios. Obtenido de Journal of Pharmaceutical Negative Results: https://www.pnrjournal.com/index.php/home/article/view/8766/11960

Goyas, L., Zambrano, S., & Cabanes, I. (2018). Violencia contra la mujer y regulación jurídica del femicidio en Ecuador . Obtenido de Díke : file:///C:/Users/Hp/Downloads/634-2502-1-PB.pdf

LPEV. (Febrero de 2018). Ley para prevenir y erradicar la violencia . Obtenido de Derechos a la mujer: https://www.igualdad.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/05/ley_prevenir_y_erradicar_violencia_mujeres.pdf

Moreno, M. (2022). Femicidio como consecuencia de la violencia contra la mujer en la provincia de Santa Elena. Obtenido de Repositorio UPSE: https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/6732/1/UPSE-MDR-2022-0019.pdf

OMS. (8 de Marzo de 2021). Violencia contra la mujer. Obtenido de Organización Mundial de la Salud: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women#:~:text=Las%20estimaciones%20mundiales%20publicadas%20por,el%20agresor%20es%20la%20pareja .

OVOP. (2020). Guía para la elaboración del Plan de Acción Comunitario . Obtenido de SENA: https://www.sena.edu.co/es-co/sena/Documents/DM_06_Guia_taller_para_la_elaboracion_del_plan_de_accion_OVOP.pdf

Ozten, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Obtenido de Scielo: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022017000100037#:~:text=a)%20Intencional%3A%20Permite%20seleccionar%20casos,la%20muestra%20es%20muy%20peque%C3%B1a

Rivero, R. (2019). Género, identidades de género y orientaciones sexuales. Sus condiciones sociales en Cuba. Obtenido de Editorial Feijóo: file:///C:/Users/Hp/Downloads/Identidades%20de%20g%C3%A9nero%20y%20orientaciones%20sexuales%20DIAG%2011.03.2020.pdf

Rivero, R., Cobos, F., Montenegro, V., & Andino, S. (2022). La inclusión educativa en la perspectiva de los docentes universitarios de cinco universidades latinoamericanas: notas sobre la validación del cuestionario. Obtenido de Journal of Pharmaceutical Negative Results: https://www.pnrjournal.com/index.php/home/article/view/2861/2551

Sampieri, R., Collado, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México : Mc Graw Hi.

Santana González, Y., Dorado Machado, D., & Deroncelé Acosta, A. (2019). Programa de intervención psicosocial para educar las competencias emocionales en directivos de la empresa cubaníquel. Opuntia Brava, 11(3), 30-46. https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v11i3.787

Schettini, P., & Cortazo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la Investigación Social . La Plata, Buenos Aires: Editorial de la Universidad de La Plata.

Published

2023-03-23

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.