Teaching and Learning vocabulary classes in Spanish as a Foreign Language in immersion sociocultural situation

Authors

  • María Teresa Barriel-Guevara Universidad de Oriente
  • Yessy Villavicencio-Simón Universidad de Oriente
  • Idania Fernàndez-Ortiz Universidad de Oriente

Keywords:

vocabulary, lexical items, tasks, lexical competence

Abstract

In the context of Oriente University the vocabulary teaching in SFL lessons is characterized by an incidental treatment according to spontaneous needs expressed by the students, brought about by a reading or a specific topic.  It lacks planning activities that encourage self-learning by the student, thus interfering with the development of lexical competence as feasible route for insertion into the socio-linguistic means chosen to study a foreign language. On this basis, the purpose of this article is to show the peculiarities of the process of teaching and learning vocabulary SFL lessons in situations of cultural immersion, by means of lexical units that facilitate the development of lexical competence, for that purpose strategies of learning are suggested with tasks that allow the student to be self-manager of his learning.

References

Acosta, R. (2005). Didáctica Desarrolladora para Lenguas Extranjeras. La Habana: Editorial Félix Varela.

Aguilar, Ma. E. (2000). Aprender del léxico en la lectura y comprensión de textos en lengua extranjera. Recuperado de http://www.geocities. Com/urgencias/didácticas/competencia.doc

Arribas Esteras, N. (2003). Propuesta de aprendizaje del léxico en ELE desde la perspectiva de la semántica histórica y cognitiva. Recuperado de http://www.amsacta.cib.unibo.it/archive/00002063/01/Arribas

Baralo, M. (2006). Cómo crear redes entre palabras en el aula de ELE. Recuperado de http:// www.encuentro-practico.com/pdfw06/baralo

De Miguel García, Ma. L. (2005). La enseñanza del léxico del español como lengua extranjera: Resultados de una encuesta sobre la metodología aplicada en el aula. Revista Marco ELE, 1-5.

Gómez Molina, J. R. (2000). Las unidades fraseológicas del español: una propuesta metodológica para la enseñanza de locuciones en las clases de ELE. Cuadernos de Filología. Estudios Lingüísticos, V, 111-134.

Gómez Molina, J. R. (2004). La subcompetencia léxico-semántica. En Sánchez Laboto, J. y Santos, I. (dirs), Enseñar español como segunda lengua y lengua extranjera. Vademécum para la enseñanza de profesores (pp. 491-510). Madrid: España.

Moreno Ramos, J. (1999). Didáctica del vocabulario en la enseñanza secundaria obligada (estudio empírico). Tesis doctoral. Facultad de Educación, Universidad de Murcia, España.

Pérez Marqués, C. Ma. (2004). Nuevo enfoque para un diagnóstico del desarrollo léxico en escolares de primaria. Tesis para alcanzar el grado de Doctor en Ciencias Filológicas. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Sanz Álava, I. (2000). El léxico en la enseñanza de ELE: una aplicación práctica para el nivel Intermedio. ASELE. Actas XI Centro Virtual Cervantes. España.

Villavicencio Simón, Y. (2009). Sistema de ejercicios para el tratamiento de las unidades fraseológicas en el nivel avanzado de Español como Lengua Extranjera. Tesis presentada en opción al grado científico de Master en ELE. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2017-06-22

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.