Analysis of the critical thought from a general bibliographi-cal study. a contribution to the context educational peruvian

Authors

  • Josselyn Mirella Fabian-Celis Universidad César Vallejo, Lima
  • Héctor Raúl Santa María-Relaiza Universidad César Vallejo, Lima

Keywords:

Capacity, reasoning, methodology and educational strategies.

Abstract

This study analyzes the scientific evidence on critical thinking in Europe
and Latin America between 2021 and 2023. The PRISMA approach
and Scopus were used as a search source. The findings highlight the direct connection between critical thinking and education, influenced by
external factors and teaching work. Strategies such as the combination
of practice and metacognition, STEAM projects, problem-based lear-ning and teaching in specific areas are considered beneficial to foster
critical thinking. The importance of motivation, learning methodolo-gies, teacher leadership and a democratic classroom environment is em-phasized. Critical thinking is also relevant in the analysis of discourses
in social networks to combat misinformation. In conclusion, this re-search aims to highlight the importance of critical thinking in education
and provide effective strategies to promote it.

References

Bartolotta, S. y López, M. (2022). Common practices of translation and artistic critical thinking. Two processes compared through the analysis of il corpo come linguaggio by lea vergine, and matthew barney by massimiliano gioni | pràctiques comunes de la traducció i del pensament crític ar. Transfer (Spain), 17(1–2), 92–110. https://doi.org/10.1344/transfer.2022.17.92-110

Burbules, N. (2023). Critical Thinking and the Conditions of Democracy | Pensamento crítico e as condições da democracia | Pensamiento crítico y las condiciones de la democracia. Education Policy Analysis Archives, 31. https://doi.org/10.14507/epaa.31.8062

Da Silva A, Carvalho A, Vieira R. y Pinto C. (2023) Clinical supervisión strategies, learning, and critical thinking of nursing students. Rev Bras Enferm. 2023;76(4):e20220691. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0691

Enríquez Canto, Y., Zapater Ferrer, E. y Díaz Gervasi, G. (2021). Disposition, critical thinking skills and academic success in university students: Meta-analysis | Disposición, habilidades del pensamiento crítico y éxito académico en estudiantes universitarios: Metaanálisis. Revista Complutense de Educacion, 32(4), 525–536. https://doi.org/10.5209/RCED.70748

Essalhi-Rakrak, A. y Pinedo-González, R. (2023). #EspañaInvadida. Disinformation and hate speech towards refugees on Twitter: A challenge for critical thinking | #EspañaInvadida. Desinformación y discursos de odio hacia los refugiados en Twitter: un reto para el pensamiento crítico. Profesional de La Informacion, 32(3). https://doi.org/10.3145/epi.2023.may.10

Estrada, M., Argandoña, R., Hernández, R., Miranda, V., Gutierrez, Z., Montalvo, H. y Vega, I. (2023). Autodesarrollo del pensamiento crítico y la práctica reflexiva en docentes de educación primaria con vivencias de riesgo sanitario. Boletin de Malariologia y Salud Ambiental, 63(1), 106-112. https://doi.org/10.52808/bmsa.8e7.631.014

Fandiño Parra, Y., Barriga, A., López Díaz, R. y Galindo Cuesta, J. (2021). Teacher education and critical thinking: Systematizing theoretical perspectives and formative experiences in Latin America | Formación docente y pensamiento crítico: Sistematización de perspectivas teóricas y experiencias formativas en Latinoamérica. Revista de Investigacion Educativa, 39(1), 149–167. https://doi.org/10.6018/RIE.416271

Fernández, R. y Checa-Romero, M. (2023). [en] Creativity, critical thinking and teamwork in primary education: an interdisciplinary approach through STEAM projects | Creatividad, pensamiento crítico y trabajo en equipo en educación primaria: un enfoque interdisciplinar a través de proyectos STEA. Revista Complutense de Educacion, 34(3), 629–640. https://doi.org/10.5209/rced.79861

Garcés-Fuenmayor, J., García-Peña, E., Martínez-Garcés, J. y Escobar-Soto, R. (2023). Use of social media to promote critical thinking in university students during COVID-19 | Uso de redes sociales para fomentar el pensamiento crítico en estudiantes universitarios durante el COVID-19. Educacion y Humanismo, 25(44), 17–34. https://doi.org/10.17081/EDUHUM.25.44.5763

Gracia, P., Morán, B. y García-Ceballos, S. (2023). Progression of Historical Thinking in Secondary School Students: Sources and Critical Thinking | Progressão do pensamento histórico em alunos de secundaria: fontes e pensamento crítico | Progresión del pensamiento histórico en estudiantes de secundaria: f. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 25. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e09.4338

Gewerc, A. Rodríguez-Groba, A. y González-Villa, Á. (2023). Estrategias de aprendizaje y motivación del alumnado del Grado en Pedagogía. Entre la espera de recompensas y el escaso pensamiento crítico. Aula Abierta. Volumen 52, número 2, abril-junio, 2023/págs. 147-156 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2023.147-156

Gómez, N. y Trigueros, R. (2023) La influencia del docente sobre la motivación, las estrategias de aprendizaje, pensamiento crítico y rendimiento académico de los estudiantes de secundaria en el área de Educación Física. Psychology, Society, & Education, 2019. Vol. 11(1), pp. 137-150. https://doi 10.25115/psye.v10i1.2230

Gutiérrez-Pingo, R., Romero-Coz, S. y Vega-Guevara, R. (2023). Pensamiento crítico y la metacognición en tiempos de pandemia en estudiantes universitarios de Medicina en Perú. Revista De Ciencias Sociales, XXIX (3), 424-438. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40729

Jiménez Pérez, E. (2023). Pensamiento crítico VS competencia crítica: lectura crítica. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 1–26. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15839

Martínez, S. y Risco, A. (2023). The development of critical thinking as an attitude in higher education: the literary text as educative resource | El desarrollo del pensamiento crítico como actitud en la enseñanza universitaria: el texto literario como recurso. Revista Complutense de Educacion, 34(4), 965–974. https://doi.org/10.5209/rced.86937

Mora-Ramírez, R. (2023). Use of paradoxes as didactic resources that develop critical thinking in students | Uso de las paradojas como recursos didácticos que desarrollan el pensamiento crítico en los estudiantes. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. https://doi.org/10.17163/soph.n35.2023.08

Palacios, J. y Avendaño, J. (2023). School research: Promotion of scientific initiation, problem solving and critical thinking | Investigación escolar: Fomento de iniciación científica, resolución de problemas y pensamiento crítico. Revista de Ciencias Sociales, 29(ESPECIAL 8), 211–222. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40948

Pedraja-Rejas, L. y Rodríguez-Cisterna, C. (2023a). Critical Thinking Skills and Teacher Leadership: Proposal with a Gender Perspective for Teacher Education | Habilidades del pensamiento crítico y liderazgo docente: propuesta con perspectiva de género para la formación inicial. Revista Venezolana de Gerencia, 28(104), 1667–1684. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.104.17

Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E. y Ganga-Contreras, F. (2023b). Critical thinking in degrees of pedagogy | Pensamiento crítico en las carreras de pedagogía. Revista Techno Review, ISSN 2695-9933. https://doi.org/10.37467/revtechno.v13.4961

Pérez, V., Moya, A. y González-Martín, M. (2022). Critical thinking on social networks. A theoretical proposal for civic education in digital environments | El pensamiento crítico en las redes sociales. Una propuesta teórica para la educación cívica en entornos digitales. Estudios Sobre Educacion, 42, 35–54. https://doi.org/10.15581/004.42.002

Puig, B., Blanco-Anaya, P. y Bargiela, I. (2023). Integrating Critical thinking in Science Education at the Post-truth Era | Integrar el Pensamiento Crítico en la Educación Científica en la Era de la Post-verdad. Revista Eureka, 20(3). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i3.3301

Quezada, G., Castro Arellano, M. y Quezada, M. (2022). Clinical legal education to promote critical thinking and social care: A literature review | Educação jurídica clínica para promover o pensamento crítico e o cuidado social: Uma revisão da literatura | Educación legal clínica para promover el pensamiento. Revista Pedagogia Universitaria y Didactica Del Derecho, 9(2), 273–290. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2022.68483

Rodríguez-Ortiz, A., Hernández-Rodríguez, J., López-Rúa, A. y Cadavid-Alzate, V. (2023). Models of critical thinking: analysis, classification and philosophical foundations | Análisis, clasificación y fundamentos filosóficos de los modelos de pensamiento crítico. Sophia(Ecuador), 2023(35), 211–248. https://doi.org/10.17163/soph.n35.2023.07

Ruiz-Guerrero, L. y Molina-Puche, S. (2021). El álbum como promotor del pensamiento crítico en Educación Primaria: una herramienta para su análisis. Investigaciones Sobre Lectura, (16), 51-74. https://doi.org/10.24310/isl.vi16.12897

Saiz, C., Almeida, L. y Rivas, S. (2021). Can critical thinking be briefly assessed? | Pode o pensamento crítico ser avaliado de forma breve? | ¿Puede ser evaluado el pensamiento crítico de forma breve? Psico-USF, 26(Special Is), 139–148. https://doi.org/10.1590/1413-827120212613

Sánchez, M. (2023). El comentario de intertextos en clase de ELE: exposición y argumentación para el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96575

Sharif, M., Lee, M. y Rahman, A. (2021). Critical thinking and problem solving skills comprehension level among vocational education undergraduates | Nivel de Comprensión de las Habilidades de Pensamiento Crítico y Resolución de Problemas entre los Estudiantes de Formación Profesional. Estudios de Economia Aplicada, 39(10). https://doi.org/10.25115/eea.v39i10.5627

Solodikhina, M. (2023). Transformation of the discipline “concepts of modern natural science” for the development of critical thinking | ТРАНСФОРМАЦИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «КОНЦЕПЦИИ СОВРЕМЕННОГО ЕСТЕСТВОЗНАНИЯ» ПОД ЦЕЛИ РАЗВИТИЯ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ | TRANSFORMACION DE LA DISCIPLINA “CO. Obrazovanie i Nauka, 25(6), 38–68. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-38-68

Tóropova, S. (2023). Development of critical thinking of students - future biotechnologists in the process of teaching mathematics | РАЗВИТИЕ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ - БУДУЩИХ БИОТЕХНОЛОГОВ СРЕДСТВАМИ МАТЕМАТИКИ | Desarrollo a través de las matemáticas del pensamiento. Obrazovanie i Nauka, 25(5), 49–76. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-5-49-76

Trigo, E., Saiz, R., Sánchez, E. y Romero, M. (2022). Develop critical thinking with the illustrated non-fiction book in the framework of the third educational space | Desarrollar el pensamiento crítico con el libro ilustrado de no ficción en el marco del tercer espacio educativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96690

Tura, L., Bargallo, C. y Prat, B. (2023). A didactic proposal for the development of critical thinking in the high school science classroom. | Una propuesta para el diseño de actividades que desarrollen el pensamiento crítico en el aula de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1302

Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Métodos de investigación en atención primaria de salud. Elsevier España.

Valenzuela, J., Nieto, A., Ossa, C., Sepúlveda, S. y Muñoz, C. (2023). Relationships between motivational factors and critical thinking | Relaciones entre factores motivacionales y pensamiento crítico. European Journal of Education and Psychology, 16(1). https://doi.org/10.32457/ejep.v16i1.2077

Published

2024-06-03

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.