The constellation category as an alternative for transdisciplinary intervention in the university
Keywords:
transdisciplinarity, complexity, higher educationAbstract
There are important challenges for the implementation of academic projects with a transdisciplinary approach. This text reflects on an experience of organizing transdisciplinary work that can be applied to teaching, research and engagement. First, a review of the process that led to the dominance of disciplinary logic is presented, and then shows how complexity is the most appropriate way to transition to transdiscipline. Subsequently, the experience on managing a team for intervention and transdisciplinary research is addressed. Finally, it concludes on some of the challenges of the university organization for initiatives of this nature.
References
Acosta, J. (2016). Interdisciplinariedad y transdisciplinariedad: perspectivas para la concepción de la universidad por venir. Alteridad. 11(1), 148-156.
Barquín, C., Flores, M.T., Morales, T. y Mendoza, B. (2020). Aspectos fundamentales de la complejidad y transdisciplinariedad en la educación superior. Revista RedCA, (3) 7. 03-13.
Basarab, N. (2013). La necesidad de la transdisciplinariedad en la educación superior. Trans-pasando Fronteras: Revista estudiantil de asuntos transdisciplinares. 23-30.
Calixto, R. (2014). La construcción del currículum de las instituciones de educación superior desde el pensamiento complejo. Trayectorias. 16(38), 67-87.
Carmona, M. (2004). Transdisciplinariedad: Una propuesta para la Educación Superior en Venezuela. Revista de Pedagogía, 25(73), 59-70.
Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul. No. 31. 156-169.
De La Herrán, A (2011). Complejidad y Transdisciplinariedad. Revista Educação Skepsis, Formação Profissional. (Contextos de la formación profesional), (1) 2.
Descartes, R. (2011a). Reglas para la dirección del espíritu. Gredos. (Trabajo original publicado en 1628).
Descartes, R. (2011b). Discurso del Método. Gredos. (Trabajo original publicado en 1637).
Espinosa, A. C. (2018). Transdisciplinariedad y educación superior: Escenarios en el CEUArkos para abrir los saberes a la complejidad de la vida. Revista Paradigma. (39) 2 (número extra),1-24.
Gedeón, I. y García, N. (2009). La transdisciplinariedad en la educación superior del siglo XXI. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10 (3). 58-70.
Jörg, T., Davis, B y Nickmans, G. (2017). Hacia una nueva ciencia de la complejidad en el aprendizaje y la educación. Propuesta Educativa, núm. 47. 38-53. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403052805004
Lanz, R. (2010). Diez preguntas sobre transdisciplina. RET. Revista de Estudios Transdisciplinarios, 2 (1), 11-21.
Luengo, E. (2012). La transdisciplina y sus desafíos a la universidad. Centro de Investigación y Formación Social, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente. https://docplayer.es/212884784-La-transdisciplina-y-sus-desafios-a-la-universidad.html
Morin, E. (2019). ¿Qué es Transdisciplinariedad? Multiversidad Edgar Morin. https://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/que-es-transdisciplinariedad.html
Morin, E. (2005a). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Morin, E. (2005b). Sobre la interdisciplinariedad. Conexiones DGIRE, UNAM. http://conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2017/09/Sobre-la-interdisciplinaridad.-Morin..pdf
Morin, E. (1982). Ciencia con consciencia. Antrophos.
Motta, R. (2012). Complejidad, educación y transdisciplinariedad. Polis [En línea]. 3. http://journals.openedition.org/polis/7701
Nicolescu, B. (1994). La transdisciplinariedad. Manifiesto. (Trad. Norma Núñez-Dentin y Gérard Dentin). Ediciones Du Rocher.
Oliva, I. (2008). Conocimiento, universidad y complejidad: bosquejos epistémicos y metodológicos para una vinculación transdisciplinaria. Estudios pedagógicos (Valdivia). 34(2), 227-243. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000200014
Pérez, E., Moya, N. A. y Curcu, A. (2013). Transdisciplinariedad y educación.
Educere, (17) 56. 15-26.
Salvador, J. L. y González, S. (2017). La complejidad y la transdisciplina como sistemas teóricos en el hacer de la educación superior. Educación Y Humanismo, 19(33), 305-319. https://doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2646
Urrutia–de–la–Torre, F. (2021). Tríptico inter y transdisciplinario. Hacia un abordaje complejo del posgrado, la investigación y la vinculación universitaria. 137-150. En: Experiencias de vinculación universitaria. Desde la formación, la intervención social y la investigación (Morales, coord.). Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente. https://books.google.com.mx/books/about/Experiencias_de_vinculaci%C3%B3n_universitar.html?id=tos7EAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&hl=es&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marco Antonio Torres-Inguanzo, Geovana Esparza-Jasso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0