Formative assessment in virtual environments

Authors

  • Marina Lovatón-Huilca Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Keywords:

Learning, formative assessment, virtual environments.

Abstract

Formative assessment as an element of the competency approach, it requires careful implementation in each of its processes to achieve learning. The objective of this article was to carry out a bibliographic review on the implementation of formative assessment in non-contact settings, from various strategies of regular basic education. A documentary review was carried out on the EBSCO, Scielo, SCOPUS, Latindex databases (they are not ordered under a strict relationship criterion), using selection and exclusion criteria; Articles that do not consider the topic were filtered, articles from journals that did not correspond to the database. It was found that the teacher must have an integrative conception of formative evaluation for the teaching process. Likewise, it is highlighted that teachers still do not know exactly what an evaluation in process consists of and even less, put it into practice in a virtual context.

References

Acosta, J.C. (2020). Las TIC y la Evaluación Formativa en estudiantes de 4° de secundaria de la Institución Educativa N° 80143 de Marcabal, 2020 [tesis de doctorado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/57992?show=full

Alegría, C. (2021). Retroalimentación y evaluación formativa en los estudiantes de la Institución educativa 0115, Tarapoto 2020. [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/61147?show=full

Anijovich, R. (2020). Evaluación significativa (1ra. Ed.). Paidós.

Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad (1ª. ed). Paidós SAICF.http://infohumanidades.com/sites/default/files/apuntes/ANIJOVICH%20La%20evaluacion%20como%20oportunidad_0.pdf

Black, B. P. & Wiliam, D. (1998). Inside the Black Box. Raising Stantadards Through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139 -148.

Brokhart, S. M. & Mooss (2009). Advancing formative assessment in every classroom: a guide for instructional leaders (S. Jaafar, ed). Scott willis. http://www.daneshnamehicsa.ir/userfiles/files/1/7%20Advancing%20Formative%20Assessment%20in%20Every%20Classroom.pdf

Chavez, G E. (2020). Evaluación formativa en la educación virtual de dos Instituciones Educativas, Huaral 2020. [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/52939

Chong-Baque, P. G. y Marcillo-García, C. E. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales. Dominio de las Ciencias, 6(3), 56-77. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1274

Deroncele, A., Nagamine, M.M. y Medina, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico de la educación peruana. Revista Inclusiones, 7, 68 – 87.

Falcon-Ccenta, Y., Aguilar-Hernado, J., Luy-Montejo, C. y Morillo-Flores, J. (2021). La evaluación formativa, ¿Realidad o buenas intenciones? Estudio de caso en docentes del nivel primario. Propósitos y Representaciones, 9(1), e104.

Galarza-Salazar, F.M. (2021). Evaluación Formativa: revisión sistemática, conceptos, autorregulación y educación en línea. Maestro y Sociedad, 18(2), 707 – 720.

Hidalgo-Benites, L.E. (2020). Competencias profesionales docentes en la educación remota. CIID Journal, 1(1), 249-270. https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.61

Intriago-Alcivar, G.C., Carpio-Vera, D.A., Sobenis- Cortez, J.A. y Torres- Vargas, R, J. (2020). Análisis de la evaluación formativa y su influencia en el aprendizaje virtual en la carrera de educación Básica- UTB.2020. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 5(7), 45-55.

Medina-Zuta, P. y Deroncele-Acosta, A. (2019). La evaluación formativa desde el rol del docente reflexivo. Maestro y Sociedad, 16(3), 597- 610.

Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de Educación Básica Regular. Perú. En: minedu.gob.pe/curriculo/pdf/currículo-nacional-de-la educación –básica

Minsiterio de Educación. (2017). Currículo Nacional de Educación Básica. Perú. En: minedu.gob.pe/curiculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica

Ministerio de Educación. (2019). Orientaciones para la evaluación formativa. En: minedu.gob.pe/curriculo/pdf/currículo-nacional-de-laeducación–básica

Ministerio de Educación. (2020, 26 de abril) Resolución Viceministerial Nro. 094-2020-MINEDU. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/541161-094-2020-minedu

Miller, D., Miller,M., Linn, R. y Gronlund, N. (2012). Measurement and Assessment in Teaching (11ª ed.,) Amazon. https://www.amazon.com/Measurement-Assessment-Teaching-David-Miller/dp/0132689669

Mollo-Flores, M. y Medina-Zuta, P. (2020). Las evaluaciones formativas hacia una propuesta pedagógica integran en tiempos de pandemia. Maestro y Sociedad, 17(4), 635-651.

Montserrat-Herrera, M. y Gonzáles-Angeletti. (2021). Evaluar en un contexto pandémico: hacia la evaluación con-formativa. Revista Iberoamérica de Tecnología en Educación y educación en Tecnología, (18), 432-438. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e54

Morado, M.F. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores: Una experiencia de creación participativa desde el paradigma emergente. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-7. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.18

Niño, M. J. y Bahamonde, S. I. (2019). Planificación ,mediación y evaluación de los aprendizajes en la Educación Secundaria (1ª, ed) Ministerio de Educación. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/6646

Pérez-Pino, M., Enrique-Clavero, J.O., Carbo-Ayala, J. y Gonzales- Falcón, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 9(3), 263-283.

Quiñones-Ramírez, L., Zárate-Ruz, G., Miranda-Aburto, E. y Sosa-Celi, P. (2021). Enfoque por competencias (EC) y Evaluación Formativa (EF). Caso: Escuela Rural. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1036. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1036

Ravela, P. (2015). Consignas, devoluciones, calificaciones: los problemas de evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina. Páginas de Educación, 2(1), 49. http://dx.doi.org/10.22235/pe.v2i1.703

Rosales, M.P. (2020). Evaluación de los aprendizajes en entornos virtuales. Educación Superior, (30), 117- 139.

Sagarika, R.H., Kandakatla, R. y Gulhane, A. (2020). Role of learning analytics to evaluate formative assessments: Using a data driven approach to inform changes in teaching practices. Journal of Engineering Education Transformations, 34, 550-556.

Santor-Harada, A. (2020). Validação formativa: opor fólio como instrumento de avaliação para o desenvolvimento do aprendizado reflexivo. Avaliação, 12(37), 826-847. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i37.2880

Urdiales-Flores, J., Armijos-Baculima, L.y Urdiales-Flores, D. (2020). Estudiantes de un plantel educativo secundario del sur del Ecuador y un Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA): Impacto de su implementación. Revista Andina de Educación, 3(2), 5-9. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.2.1

Published

2021-09-13

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.