Español Communication skills in preschool children through interactions in virtual learning environments

Authors

  • Lisett Sharon Revollar-Cáceres Universidad César Vallejo, Perú
  • Juana Melina Medrano-Vasquez Universidad César Vallejo, Perú
  • Milagros Julissa Llamas-Rios Universidad César Vallejo, Perú
  • Elba María Andrade-Díaz Universidad César Vallejo, Perú

Keywords:

communication skills, virtual environments, learning, preschool age

Abstract

During social distancing, a health measure adopted in response to Covid-19 Pandemic, many countries suspended face-to-face classes and Governments were forced to replace them with classes using digital tools. Therefore, it is important to think about the possibility to develop communication skills in preschool children through ICT-supported Learning Activities due to its high relevance in the comprehensive training of individuals. In this sense, the aim of this study is to answer this question through the systematic review of 25 articles in SCOPUS, Scielo and other sources after applying filters of inclusion and exclusion. As the main finding, it was determined that the development of communication skills is crucial to the optimal social emotional and cognitive development of children. This development is possible through ICT-supported learning activities.

References

Almaraz, D., Coeto, G., & Camacho, E. . (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 10(19), 191–206. https://doi.org/https://doi.org/10.33010/ierierediech.v10i19.706

Andrade, E. M. (2015). : Desarrollo de competencias profesionales en programas de formación de adultos en la modalidad B-Learning, CPEL-USIL 2015 [Tesis de doctorado, Universidad Césarsar Vallejo] Repositorio Institucional]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/4695

Carrasco, A., & Barraza, D. (2020). La confianza y el cuidado en el liderazgo escolar de directoras chilenas. Calidad En La Educación, 53. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n53.830

Game, C., & Erazo, L. (2021). Estrategias metodológicas para el desarrollo de las habilidades sociales en los niños y las niñas, dentro de los ambientes virtuales, de los Centros de Educación Inicial de la ciudad de Portoviejo [Tesis de maestría, Universidad San Gregorio de Portoviejo. Repositorio Institucional]. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/1902

García-Martinez, J. ., & Gonzales-Sanmamed, M. (2020). La comunicación y la interacción como aspectos clave de los entornos personales de aprendizaje: Perspectiva de estudiantes costarricenses de educación. Revista Electrónica Educare, 24(3). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.5

García, Paca, N. ., Arista, S. ., Valdez, B. ., & Gómez, I. . (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Journal of High Andean Research, 20(1), 125–136. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.336

Global Educaction Monitoring Report. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2020 (Primera ed). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817

Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 23. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Gutierrez, S., & Ruiz, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 9(17), 33–51.

Guzman, M. (2019). Desarrollo de habilidades sociales a través de actividades lúdicas en los niños de 3 años en el Centro Infantil Cumbaya Valley. Conrado [Online]., 14(64), 153–156.

Jimenez-Becerra, I., Salamanca-espinoza, L., & López-López, L. (2018). Implementación de Entornos Personales de Aprendizaje para fortalecer las habilidades comunicativas. Folios - Revista de La Facultad de Humanidades, 47, 119–132.

Kirk, G., & Jenny, J. (2018). Supporting Kindergarten Children’s Social and Emotional Development: Examining the Synergetic Role of Environments, Play, and Relationships. Journal of Research in Childhood Education, 32(4), 472–485. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02568543.2018.1495671

Laudadio, J., & Mazzitelli, C. (2019). Formacion del profesorado:estilos de enseñanza y habilidades emocionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (82), 854.

Mota, K., Concha, C., & Muñoz, N. (2020). A educação virtual como agente transformador dos processos de aprendizagem. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 24 (3), 1216–1225. https://doi.org/https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14358

Nalufe, A., Rojas, J., & Rios, I. (2019). Articulación pedagógica para el tránsito de los niños de preescolar al primer grado en la República de Angola. Varona. Revista Científico Metodológica, 69.

Ortega, C., Roriguez, J., & Estrada, V. (2016). Una estrategia para la formación de competencias blandas desde edades tempranas. Revista Cubana de Educación Superior, 35(2).

Ramirez-Hernández, M., Cortés, E., & Díaz, A. (2020). Estrategias de mediación tecnopedagógicas en los ambientes virtuales de aprendizaje. Apertura, 12(2), 132–149. https://doi.org/https://doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1875

Reinoso, M. (2017). Unidades didácticas y desarrollo de habilidades comunicativas en el aula. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 10(2), 209–231.

Romero, R., Gutierrez, M., & Llorente, M. (2019). Technology use habits of children under six years of age at home. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27 (103). https://doi.org/https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701752

Sánchez, E. (2016). Fortalecimiento de habilidades comunicativas a través de las artes plásticas, con niños y niñas de cuarto de primaria de la institución educativa Distrital Saludcoop Sur .J .T [Tesis de maestría, Universidad Libre. Repositorio Institucional]. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/9600/Fortalecimiento de Habilidades Comunicativas .pdf?sequence=1&isAllowed=y

Torras, M. E. (2021). Emergency Remote Teaching las TIC aplicadas a la educación durante el confinamiento por COVID-19. Innoeduca: International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), 122–136.

UNESCO. (2019). Libro de Datos del ODS 4 Indicadores Globales de Educación 2019. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/sdg4-databook-global-ed-indicators-2019-sp.pdf

UNESCO. (2020). a educación en América Latina y el Caribe ante la COVID-19. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc

Valiente, M. ., & Hernández, B. (2020). Habilidades sociales en niños de nivel primaria en una red educativa rural multigrado. Educare Et Comunicare – Revista Científica de La Facultad de Humanidades, 8(2), 34–43. https://doi.org/https://doi.org/10.35383/educare.v8i2.469

Vygotsky, L. (2018). Lev vygotsky y las raíces del lenguaje y el pensamiento. Psicologia-Online.Com. https://www.psicologia-online.com/lev-vygotsky-y-las-raices-del-lenguaje-1455.html

Published

2022-09-05

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 

You may also start an advanced similarity search for this article.