This is an outdated version published on 2025-07-30. Read the most recent version.

Formation of attitudes and investigating basic abilities in doctors of recent graduation: An experience from Cuba

Authors

  • Yuri Alvarez Magdariaga Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Yordanis Arias Barthelemi Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Ana Lidia Ford Torralba Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Investigating competitions, family medicine, primary attention of health, visibility and scientific impact, posgrado, health-care professionals

Abstract

The investigating competitions you did not sole they train the professional stops to perform at his position of effective way, rather a suitable professional turns it, that acquires especial connotation in the event of the medical profession. The objective of the study was the implementation of a strategy for the formation of attitudes and investigating basic abilities in doctors of recent graduation, for obtaining and analysis of the information used methods of the theoretic level, empiricists and statisticians themselves – mathematicians. Them, surrender they were represented in tie of double entrance and you applied over yourself McNemar's Test for the validation of the results. The population of study got conformed by 21 professionals of our services with different scales in what's administrative, teacher and helping, a general support evidenced itself to the elaboration and implementation of the strategy for part of the administrative staff, teacher and doctors recently graduated, the existence of inadequate attitudes and the lack of investigating basic abilities for part of the doctors of recent graduation were exposed besides, that got modified when applying the proposed strategy, demonstrating to be effective in the attainment of the proposed objective.

References

Bermúdez Torres, I., Riol Hernández, M., Madrazo Suárez. (2024) La superación profesional del profesorado universitario en la redacción y publicación de artículos científicos. Mendive. Revista de Educación, 22(2), e3710. https://mendive.upr.edu/index.php/MendiveUPR/article/view/3710

Blanco Guzmán, M. (2020). Desarrollo de competencias básicas de investigación. [Development of basic research skills]. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 18(1), 25-51. Recuperado de: https://n9.cl/1dhay

Bueno Gualan, P.A. Yanangomez Duchi, J.A Neira Gavilanes, D.A., López Rodríguez, D.J., & Mesa Vázquez, J. (2023). Competencias para docentes de educación básica en la creación de contenidos educativos digitales en Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 15(5), 336-348. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4082

Chávez Vera, K. J., Calanchez Urribarri, Á. V. Tuesta Panduro, J. A., & Valladolid Benavides, A. M. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 426-434.

Cruz García, M., & Cruz García, A. (2024). Las competencias investigativas de los profesores universitarios y su producción académica. RIIE / Revista internacional De Estudios En Educación, 24(1), 58-77. https://doi.org/10.37354/riee.2024.241

CEPAL y UNICEF. (2022). La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe. Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. UNICEF. https://www.cepal.org/es/publicaciones/48153-la-encrucijada-la-educacion-america -latina-caribe-informe-regional-monitoreo

Cantillo-Muñoz, F. (2023). Las competencias investigativas desde la Práctica Pedagógica Docente en la Educación Básica Secundaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(1), 19-28. https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.364

Doardi, D. (2021). Entorno Digital Y Generación Z. Teoria de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 27-47. https://doi.org/10.14201/teri.25224

Espinoza, E. E., Ley, N. V., & Guamán, V. J. (2019). Papel del tutor en la formación docente. Revista de Ciencias Sociales, 25(3), 230-241.

Espinosa Izquierdo, J., Villamar Bravo,J.E., Quijije Acosta, K., & Mesa Vazquez,J.(2023). Applicability of emerging technologies in virtual learning enviroments. a look at the Universitu of Guayaquil. Revista Internacional de Tecnología Ciencia y Sociedad,15(1). https://doi.org/https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30223

Ford Torralba, A. L., Alvarez Magdariaga, Y., & Borrero Fernández, A. (2024). Estrategia de preparación para el empleo a egresados en Medicina. Maestro Y Sociedad, 21(1),211-216. Recuperado a partir de http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6357

González, Y. (2017) ¿Cómo evaluar la competencia investigativa desde la responsabilidad social universitaria? Revista Cubana de Educación Superior,36(2), 4-13.

La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Domingo Curbeira Hernández, María de Lourdes Bravo Estévez, Yohanna de la Caridad Morales Día. Revista Cubana de Medicina Militar. 2019;48(2 sup):426-440

L.S. Vigotski. “Obras Completas. Tomo 5”. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba. ISBN: 978-607-487-309-2. 1989.

Monroy Correa, G. , Chuye Coronado, Y. (2024) Competencias digitales y actitudes investigativas en futuros docentes de educación primaria. Mendive. Revista de Educación, 22(2), e3675. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3675

Hei, M. de, C. Tabacaru, E. Sjoer, R. Rippe and J. Walenkamp. “Developing Intercultural Competence Through Collaborative Learning in International Higher Education”. Journal of Studies in International Education. Vol. 23 Nº 1, pp. 7-10. 2019.

Meneses, M. (2020). Google como fuente de información: del buscador a Google Académico Biblioteca de la Universidad de Oviedo. https://buo.uniovi.es/formacion/postgrado/visor/- /asset_publisher/NZx9/content/google-como-fuente-de-informacion:-delbuscador-a-googleacademico;jsessionid=1E2C626C4B1DDAF5A0B5BDF7260EA5E0?redirect= %2Fcursos%2Fintermedio

Moscoso, M. (2021). Estudio de las competencias investigativas del docente investigador de la Universidad del Azuay. Cuenca: Universidad del Azuay. https://revistas.uazuay.edu.ec/flip/udaakadem/09/uazuayudaakadem-09-06.pdf

Ramos, L. & Escobar, G. (2020). La formación investigativa en pregrado: El estado actual y consideraciones hacia el futuro. Revista de Psicología, 10(1), 101-116. https://doi.org/10.36901/psicologia.v10i1.757

Santana González, Y., Ferreras Contreras, Y., León González, L., & Torres Rodríguez, O. (2024). La gestión de gobierno en el desarrollo del sistema alimentario local en la demarcación de Uvero. Universidad Y Sociedad, 16(4), 338–347. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4557

Sobarzo, R. (2020). La utopía de la formación de investigadores en educación; una reflexión desde la docencia de la metodología de la investigación. Revista Avante, 2(1), 43-53. https://revista-avante.com/index.php/inicio/article/view/12

Published

2025-07-08 — Updated on 2025-07-30

Versions

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.